woensdag 8 februari 2017

Wat is je enige troost in het leven en bij het sterven?

1 Korinthe 3:23 U bent echter van Christus en Christus van God.

Dat mijn lichaam en mijn ziel niet van mijzelf zijn, zowel in het leven als bij het sterven, maar alleen van Jezus Christus op Wie ik kan vertrouwen. Hij heeft met Zijn bloed voor al mijn zonden betaald en heeft me verlost uit de macht van de duivel. Ook zorgt Hij ervoor dat er geen haar van mijn hoofd kan vallen als de Vader dat niet wil en zelfs dat alles in het teken staat van mijn zaligheid. Daarom verzekert Hij mij, door de Heilige Geest, dat ik voor eeuwig met Hem mag leven en maakt Hij dat ik van harte voor Hem leef.

Dit is het geloof in een notendop. Wij kunnen als christenen maar uit één ding onze troost putten en dat is dat we van Christus zijn. We zijn niet meer van onszelf, maar van Jezus Christus en Hij is van God. We zijn dus van God en niet meer tegen God. Wanneer we van onszelf zouden blijven, blijft de zonde in ons voortwoekeren en zullen we nooit heilig voor God kunnen zijn. Maar nu we van Christus zijn en Zijn werk ook voor ons is gedaan, zijn we heilig voor God. God accepteert het offer van Zijn Zoon alsof wij het zelf hebben gedaan en ziet ons ook door Zijn Zoon aan. Jezus heeft voor al onze zonden betaald, niet één uitgezonderd en dat maakt dat we schoon voor God zijn.

De duivel heeft ook geen macht meer over ons en verliest zijn kracht. Hij kan ons beheersen wanneer we niet van Jezus Christus zijn en Hij kan ons zo in bezit nemen dat we hem volgen. Hij verleidt ons keer op keer en probeert ons naar hem toe te trekken. Laat duidelijk zijn dat het niet de duivel is die in ons zondigt, maar dat wijzelf zondigen. De duivel verleidt ons en trekt ons bij God vandaan, maar wanneer we van Christus zijn heeft de duivel die macht niet meer. De kracht van het bloed van Christus is te sterk en heeft Hem verslagen op Golgotha, zelfs zijn meest afschrikkende wapen de dood is teniet gedaan en overwonnen.

En alles staat in het teken van onze zaligheid. Dat is wel een troostvolle gedachte. Want we kunnen onszelf weleens verliezen in waarom vragen. Waarom moet ons dit of dat overkomen of waarom ben ik niet sterk op bepaalde gebieden. Maar dan lezen we in Romeinen 8:28 dat alle dingen meewerken te goede. Dat maakt het verdriet of de pijn niet kleiner, maar het mag ons wel bij Christus weer brengen want in Hem zijn we bij God en die weet het zo te maken dat het meewerkt te goede.

En God geeft ons Zijn Heilige Geest die ons verzekert dat we voor eeuwig met Hem mogen leven. Daar hoeven we niet aan te twijfelen, maar dat mogen we zeker weten. Het leven van een christen stopt niet bij de dood, maar begint dan pas in heerlijkheid. Dit kleine stukje op aarde is alleen maar het begin en soms zo moeilijk, maar na de dood gaat het eeuwig duren en dat is niet moeilijk, maar heerlijk. En met dat uitzicht mogen wij niet al van harte voor Hem leven. Ons leven staat in dienst van God en dat bepaalt ook onze keuzes in het leven. De grote keuzes van werk, studie, kerk en gezin. Maar ook de kleinere keuzes van wat kijk ik wel en wat niet, waar doe ik wel aan mee en waar niet.


Zo wil God ons troosten en ons helpen in deze moeilijke wereld. Hij laat ons niet alleen, maar geeft ons Zijn Woord en Zijn Geest. Die zullen ons helpen om voor Hem te leven en die verzekeren ons van de heerlijkheid van God!

Heidelbergse Catechismus vraag en antwoord 1

Geen opmerkingen:

Een reactie posten