vrijdag 8 december 2017

De beker vloeit over

Psalm 23:7 U maakt voor mij de tafel gereed voor de ogen van mijn tegenstanders; U zalft mijn hoofd met olie, mijn beker vloeit over.

Als ik denk aan Jezus Christus, dan wordt ik helemaal blij en warm van binnen. Al het andere vervaagt en Jezus schittert. Hij heeft de straf op de zonde gedragen, Zijn bloed heeft gevloeid voor zondige mensen en Hij is ook nog eens uit de dood opgestaan. Als ik daaraan denk, dan word ik klein en Hij heel groot voor mij. Is dat ook zo bij jou? Wordt die Jezus ook zo groot als je aan Hem denkt? Zie jij ook die liefde in Zijn ogen voor de mens, voor jou en voor mij?

Weet je, Hij richt Zijn tafel aan. Jezus is bij het Avondmaal de Gastheer en Hij nodigt jou en mij uit om met Hem te eten. Het is niet een voorganger, ouderling of kerkenraad die de tafel gereed maakt, maar het is Jezus! Hij schaamt Zich niet om met ons aan de tafel te zitten en het brood te breken en de drinkbeker in te schenken. Bij Jezus bestaat die schaamte niet, maar alleen de pure liefde voor zondige mensen. En jij wordt ook genodigd om bij Hem te komen eten. En dan samen denken we aan Zijn verlossing voor ons.

En aan die tafel, daar worden we gezalfd. Natuurlijk niet echt, maar we krijgen elke keer weer die speciale behandeling van Jezus. We worden in Zijn dienst gesteld, we horen bij Hem. Die zalving is alleen voor degenen die bij Hem horen, zij die niet voor hun eigen rekening bij God staan, maar die waarvoor betaald is. Die zalving is niet een eenmalig iets wanneer je gaat geloven, maar een steeds terugkerende kracht dat we van God ontvangen. Jezus wil dat we ook zondag weer voor Hem knielen en Hij zal ons dan zalven, zodat we weer opgebouwd verder kunnen gaan. Misschien weer opnieuw beginnen na een moeilijke periode of doorgaan met vernieuwde kracht.

Die kracht mogen we putten uit die overvloeiende beker. Daar zit het geheim voor elke christen. Want de beker van Jezus Christus, de beker van genade en verlossing, van het bloed dat voor ons heeft gevloeid, die beker stroomt over. Het is een onuitputtende bron van kracht, want Jezus Christus zelf geeft die kracht. Dat is de kracht die de zonde overwon, die de dood overwon, die de satan heeft verslagen. Die kracht is te ontvangen in die beker! En die beker vloeit over, er is werkelijk genoeg voor iedereen. Je komt nooit tekort, het blijft vloeien.

Jezus staat ook bij jou in de gemeente klaar om met jou te eten en te drinken. Hij nodigt ook jou uit om te komen aan Zijn tafel. Inderdaad, niet de tafel van de ouderlingen of oudsten, maar de tafel van Jezus Christus en Zijn kinderen. Die beker vloeit over, ook voor jou. Het is genoeg, want alles wat Christus uitdeelt is genoeg. Kom, laat je zalven door Hem en drink van die overvloeiende beker en we zullen kracht ontvangen om Hem te aanbidden en sterk te staan tot aan de dag dat Jezus terugkomt. Halleluja.


https://www.youtube.com/watch?v=5JkW4o4Ldl0

#thepsalmproject

Geen opmerkingen:

Een reactie posten