zaterdag 29 november 2014

De piloot

De piloot

Romeinen 3: 24 en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.

Kortgeleden zat ik in het vliegtuig en kwam er een gedachte in me op. Eigenlijk op het moment dat ik in het vliegtuig stapte was het gebeurd. Ik heb zelf helemaal niets meer in handen. Ik ben in het vliegtuig gestapt, maar vervolgens ben ik alle controle kwijt. Ik kan zelf niets toevoegen om op de bestemming aan te komen. Ik weet waar ik naartoe ga, maar hoe we daar komen is niet in mijn handen. Als de piloot besluit om een andere route te nemen, dan ga ik daar in mee ook al wil ik misschien niet. Maar die piloot heeft maar 1 doel: mij veilig op mijn bestemming brengen. Ik ben in zijn vliegtuig gestapt en er is naar die bestemming geen andere vlucht. Ik kom ook niet op mijn bestemming aan omdat ik zelf het vliegtuig bestuur, maar de piloot moet ik volledig vertrouwen.

Christus is die piloot. Hij is het die ons naar de bestemming wil brengen waar we voor altijd bij Hem zijn. Wij hebben er eerst voor gekozen om naar een andere bestemming te gaan en die komt niet uit in de hemel, maar Hij heeft ervoor gezorgd dat er een weg is naar Zijn bestemming en dat is alleen door Christus. Je kunt niet buiten Christus om, want dan kom je niet op je bestemming aan.
Je kunt natuurlijk in verschillende vliegtuigen stappen en daar je prettig voelen. Er zijn verschillende vliegtuigen van verschillende maatschappijen. Zo is het ook in het leven. Je kunt verschillende keuzes maken en verschillende gedachten hebben, maar er is maar 1 juiste keuze die naar de juiste bestemming leidt en dat is de vlucht naar Christus. Sommige mensen geloven in liefde, God is liefde dus Hij vergeeft iedereen of daarom hoef ik geen vergeving meer te vragen. Wel, dan wil ik je vragen of je in het juiste vliegtuig zit, want Jezus leert ons in Zijn gebed: Vergeef ons onze schulden. 

Daarnaast kun je erop los leven en niet toegeven aan Christus. Dan zit je ook in het verkeerde vliegtuig en kom je op een andere bestemming aan. The only right flight is the flight to Jesus.
Je mag te allen tijde instappen en Hij nodigt je aan boord. Hij wil dat je bij Hem komt met al je zonden en dat je ze voor Hem neerlegt, zodat Hij ze kan vergeven. God wil onze zonden vergeven, want het bloed van Zijn Zoon heeft ervoor gevloeid. Hij wil ons door Zijn Zoon op de juiste bestemming brengen. Je kunt vandaag nog instappen. Misschien zit je in het verkeerde vliegtuig, dan is het nu tijd om naar het juiste vliegtuig te gaan. Ga naar Hem en geef alles over aan Hem.

Je mag ook weten dat je leven op de goede plek is bij Christus. Hij is de piloot die je naar de bestemming zal brengen en je weet dat je zult aankomen. Zijn vliegtuig stort niet neer, want Hij is de enige piloot waarvan je zeker bent dat Hij Zijn bestemming bereikt. Er is soms flinke turbulentie en dat zul je in je leven ook ervaren, maar het vliegtuig is in goede handen. Het kan niet fout gaan, want Christus laat je niet meer los. Hoe erg de storm ook tekeer gaat, Hij houdt je vast. Dat is een troost.

Hoe zit je in dat vliegtuig? Vol vertrouwen, maar daarnaast doe je ook wat de piloot je zegt. Je wilt graag Zijn bevelen opvolgen, want Hij weet wat het beste voor je is. En als Hij het lampje aandoet met: seatbelt on, dan weet je dat het voor je eigen veiligheid is. Zo wil Christus ons ook bewaren voor verkeerde dingen, zodat we veilig bij Hem kunnen zijn. Heb jij je seatbelt on en weet je daarnaast zeker dat Hij je naar de bestemming brengt?


Met welke maatschappij vlieg je en wat is je bestemming? Zorg dat je bij de juiste piloot bent van de maatschappij “genade”. Dat is een gratis vlucht, maar niet goedkoop. Het zal je veel van je huidige leven kosten om met deze maatschappij te vliegen. Het gaat je je eigen ik kosten, maar dat is het allemaal waard, want je weet dat je bestemming het mooiste van alles is. Voor altijd bij Hem zijn en eeuwig leven tot Zijn eer in Zijn nabijheid. Vlieg je mee?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten