dinsdag 16 juni 2015

De belofte van dé trouwe God

Deuteronomium 7:9 Daarom moet u weten dat de Heere uw God is. Hij is dé God, de getrouwe God, Die het verbond en de goedertierenheid in acht neemt voor wie Hem liefhebben en Zijn geboden in acht nemen, tot in duizend generaties.
Deze tekst komt binnen zeg! God schrijft hier aan Zijn volk waarom ze Hem moeten dienen. Eerst wordt uitgelegd hoe ze zich moeten gedragen tegenover de Kanaänieten, en vervolgens legt Hij uit waarom Hij het volk Israël heeft gekozen. Niet omdat ze zo bijzonder of goed of groot zijn, maar juist omdat ze klein zijn. God heeft het volk lief gekregen en is met Abraham een verbond aangegaan, Hij heeft aan Abraham, Izaäk en Jakob een eed gezworen en die zal Hij niet verbreken. Vanuit die belofte heeft Hij het volk uit Egypte geleid en ze naar dit land gebracht. Zijn trouw is zo groot!
Dat is de reden waarom Israël zijn God moet dienen, Hij is getrouw. Dat is ook de reden waarom wij onze God moeten dienen; Hij is getrouw. Israël heeft in slavernij gewoond, maar God heeft ze daar niet gelaten. Hij heeft ze verlost en de toekomst was nog mooier. Na een zware reis door de woestijn zijn ze in het land Kanaän gekomen. Een prachtig en vruchtbaar land. God heeft dat gedaan omdat Hij een belofte heeft gedaan, Hij zal ze niet verlaten. Ondanks dat volk klaagde en gouden kalveren aanbeden hebben, is God trouw gebleven. Die God is het toch waard om gediend te worden.
De meesten van ons hebben als kind ook een belofte van God mee gekregen. God vertelde ons aan het begin van ons leven: jij bent van Mij! Leer Mijn liefde voor jou kennen en geloof in het werk van Mijn Zoon, dan zul je zalig zijn. Die God is dezelfde God als die van het volk Israël en die God heeft ook voor ons verlossing mogelijk gemaakt. Wij zijn van nature slaven van de zonde, maar door het werk van de Zoon kunnen we daaruit verlost worden. En God geeft die belofte ook aan jou en mij: Ik zal je verlossen. Het ligt niet aan Mij als je er niet voor kiest, want Ik zet de deur wijd open.
Die belofte zal nooit vergaan, die blijft voor altijd. Als we ons dat eens indenken, voordat wij ook maar begrepen wie God is, kwam Hij al naar ons toe met Zijn belofte van verlossing en liefde. De verlossing is voor iedereen mogelijk! Het maakt niet uit hoe oud je bent of waar je geboren bent, als je Christus aanneemt als Verlosser zul je zalig zijn. Maar God heeft voor Zijn kinderen een belofte, een vernieuwde als die van het volk. Deze belofte is niet met Abraham gesloten, maar met Jezus Christus! Hij heeft ervoor gezorgd dat we bij God kunnen en mogen horen. Wat een geweldige liefde van God!
Dat gaat nooit over, het verbond van God gaat op voor duizend generaties. Oftewel, er komt geen einde aan. God blijft altijd trouw, Hij zal nooit van onze zijde weggaan. Als we bij Hem leven en Zijn geboden onderhouden en ons laten doordringen van Zijn liefde voor ons en dat Hij dat al van kinds af aan doet, dan mogen we in aanbidding neervallen en Hem prijzen om Zijn trouw, Zijn genade, Zijn liefde en Zijn goedheid. Ja, dan komt deze tekst binnen als een bom want wij begrijpen die trouw en liefde niet. Maar Hij geeft het ons en wil het ons leren! Ga het gesprek met Hem aan, vraag God alles en Hij zal het geven. Hoe jong of oud je ook bent, Hij is er voor je!
God van trouw,
U verandert nooit,
Eeuwige, U mijn vredevorst.
Aller Heer, ik vertrouw op U.
Heer, ik roep tot U,
opnieuw en opnieuw.
Heer, ik roep tot U,
opnieuw en opnieuw.
U bent mijn rots wanneer ik wankel,
U richt mij op wanneer ik val.
Dwars door de storm
bent U Heer, het anker;
ik stel mijn hoop alleen op U.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten