maandag 22 augustus 2016

Kijk naar jezelf!

Galaten 2:14 Maar toen ik zag dat zij niet juist wandelden, overeenkomstig de waarheid van het Evangelie, zei ik tegen Petrus in het bijzijn van allen: Als u die een Jood bent, naar heidens gebruik leeft en niet naar Joods gebruik, waarom dwingt u dan de heidenen op de Joodse manier te leven?

Dit was me eerder nooit opgevallen in de Bijbel. Paulus die tegen Petrus inging waar de gemeente bij was. In vers 11 staat: ging ik openlijk tegen hem in, omdat hij te veroordelen was. Het is een bijzondere gebeurtenis, dat Petrus die de discipel van Jezus was op zijn fouten werd gewezen door Paulus. Maar is dat wel correct?

In onze tijd durven we elkaar niet meer terecht te wijzen. Je moet eerst maar eens naar jezelf kijken en dan pas naar een ander. Mensen accepteren het niet meer om gecorrigeerd te worden. Want wie ben jij wel om mij hier op mijn fouten te wijzen? Toch is het een plicht voor ons allemaal. We moeten de mensen om ons heen op hun fouten wijzen. Niet omdat we beter dan ze zijn, maar omdat we de gemeente moeten bewaren voor afglijden. Wanneer mensen dingen zeggen of doen die tegen Gods Woord ingaan, dan mogen we niet stilzwijgen.

Dat is wel eens moeilijk, want je weet de reactie eigenlijk al. Ik weet niet hoe Petrus in dit geval heeft gereageerd, maar ik kan me voorstellen dat dit wel tegen zijn zere been was. En toch heeft Paulus hem terecht gewezen op grond van het Evangelie. Zo moeten wij ook met elkaar omgaan. Op grond van het Evangelie met elkaar samen optrekken. We moeten elkaar vrijheid geven en elkaar geen wetjes opleggen. Dat zien we hier in dit hoofdstuk ook terug. Maar we moeten elkaar wel op de zonde wijzen!

En natuurlijk moeten we ook naar onszelf kijken. Wat is er bij mij mis? Wat moet er bij mij veranderd worden? Dat is de belangrijkste stap voor ons allemaal. En ja, dat is belangrijk. Want zo lang wij hier op aarde leven, doen wij zonde. Niemand is daarvan uitgezonderd. En daar moeten we allereerst ook Gods Woord voor gebruiken. Wat zegt Gods Woord over mijn gedrag, over mijn gedachten en over mijn relatie met God? Ten tweede moeten we ons openstellen om elkaar op te bouwen. Dat betekent dat een ander ons ook op het gebied van geloof kan corrigeren, op grond van het Evangelie. Op die manier zijn we elkaar tot een hand en een voet en zo zullen we allemaal groeien en sterk staan in deze moeilijke tijd. Want zeg nu zelf: lukt het je alleen om stand te houden?

En als je nu denkt, dat heb ik niet nodig, lees dan nog eens goed dit tekstgedeelte. Ben jij beter dan Petrus? We hebben niet altijd het beeld scherp op onszelf. We zijn geneigd onszelf goed te praten, maar laten we nu eens beide spiegels voorhouden. De van Gods Woord en die van onze broeders en zusters. Zo kunnen we, door de Heilige Geest, een krachtig lichaam van Christus blijven bouwen. Een rots in deze woelige tijd van veel winden die alle kanten opwaaien.

Samen staan we sterk in Christus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten