zaterdag 28 januari 2017

Jezus wil je hart

Mattheus 15:8 Dit volk nadert tot Mij met hun mond en eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich ver bij Mij vandaan.

Als ik je zou vragen: waar bevindt jouw hart zich? Wat zou dan je antwoord zijn? Daar moet je misschien eens over nadenken, want het is de kern van het geloof. Het draait allemaal om je hart en of die daadwerkelijk bij Christus is. Een serieuze vraag, maar ook een vraag van levensbelang. Want mocht je straks tot de ontdekking komen dat dit niet het geval is, dan is het nog tijd om je te bekeren. 
Je hebt nu nog tijd om je hart dichtbij Jezus te brengen, want daar is het goed.

Jezus gaat in op een vraag van de farizeeën. U weet wel, die mensen die Hem graag betrappen op een fout. Maar ook de leiders van het volk, de geestelijke leiders. Het waren geen atheïsten, maar gelovigen die zoveel mogelijk leefden naar de geboden van God. Ze stelden Jezus de vraag over handen wassen voor het eten. Dat is waar ze zich blijkbaar mee bezig hielden en dat was bij Jezus tegen het verkeerde been. Je kunt alles aan Hem vragen, je kunt heel je hart voor Hem neerleggen, maar vrome praatjes en vragen om andere te kijk te zetten zijn bij Hem niet aan het juiste adres.

Want Jezus geeft aan wat belangrijk is in het leven en Hij zegt: niet wat de mond ingaat verontreinigt de mens, maar wat de mond uitgaat. Wij kunnen onszelf en anderen schade aanrichten met wat we zeggen en niet met wat we eten of doen. Want wat we zeggen tast ons hart aan. Maar daarvoor heeft Jezus nog iets gezegd wat ons aan het denken moet zetten: dit volk nadert tot Hem en eert Hem met de mond, maar niet met hun hart. En dat is het probleem van veel mensen. Ons hart staat dicht bij Jezus of ver weg van Hem. Maar onze mond kan net doen alsof we heel dicht bij Hem staan. Daarom moeten we onszelf deze spiegel voorhouden.

Want wanneer alleen je mond spreekt over Jezus en het komt niet uit de hart, dan noemt Hij je een huichelaar. Dat zijn niet de woorden van mij of van de apostel, maar de woorden van Jezus zelf. Het heeft geen zin om maar vroom te spreken en het maar bij vrome praatjes te houden. Je kunt uren over de Bijbel spreken en anderen zelfs onderwijzen, maar als het niet uit je hart komt ben je een huichelaar. Je kunt bij veel opwekkingsdiensten aanwezig zijn en bij elke zin van de spreker halleluja roepen, maar als het niet uit je hart komt ben je een huichelaar. Dat zijn harde woorden, maar gesproken door Jezus zelf. Ik moet de dit steeds afvragen: hoe zit het met mijn hart? En jij, hoe zit het met jouw hart?

Maar dit hoeft ons niet bedrukt te maken, want Jezus zelf laat Zijn heerlijkheid aan ons zien en wil ons zo dichter naar Hem toe trekken. Hij toont ons Zijn handen en zegt: dit heb Ik voor jouw gedaan. Ik heb Mijn bloed voor jouw laten vergieten, dat mag je nooit vergeten. En dat mag ons dichterbij Christus brengen. Wanneer wij onze zonde zien en de genade van Jezus kennen, dan zal ons hart dichterbij Hem komen en kunnen we alle andere aardse onbelangrijke zaken loslaten.


Wanneer we ons met lege handen aanbieden, zal het allemaal samenkomen. Dan zullen wij onze mond opendoen en Jezus Christus aanbidden en eren, met heel ons hart! Dan klinkt er een vreugdelied over onze lippen over de grote Verlosser, dan zullen we neervallen in aanbidding en Jezus prijzen. U Heere Jezus, U hebt het gedaan. Neem mijn hart en voeg te samen, tot de vrees van Uwen Naam. Want Heere mijn God, ik zal U loven en heffen heel mijn hart naar boven. Ik zal Uw Naam en majesteit, eren tot in eeuwigheid. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten