woensdag 18 januari 2017

Zekerheid van het geloof

Romeinen 3:24 en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.

Ieder mens zoekt naar zekerheid in dit leven. Het beste voorbeeld daarvan is een baan, want dat zorgt ervoor dat je zeker bent van inkomsten en van die inkomsten kun je leven. Andere zekerheid kun je zoeken in een partner, in een flinke spaarpot, in je hobby of waar je ook maar zekerheid kunt vinden. Voor jezelf geeft dat een fijn gevoel en je hebt iets waarop je kunt bouwen. Zo is het ook in het geloof dat iedere gelovige zoekt naar zekerheid van zijn of haar geloof. Hoe kun je nu zeker zijn van het geloof?

We lezen in Romeinen 3 dat ieder mens zondig is, dat zelfs niemand goed kan doen. In vers 12 staat: allen zijn zij afgedwaald, samen zijn zij nutteloos geworden. Een mens stelt niets voor en kan zelf geen zekerheid van het geloof krijgen. De werken van de mens zullen ook nooit voor zaligheid kunnen zorgen, dat zien we terug in de wet. Die laat ons zien dat we zondig zijn en als we onszelf de wet voorspiegelen zien we dat we die niet kunnen houden. Zekerheid zullen we dus nooit in onszelf vinden.

Maar als we dan naar vers 22 gaan dan lezen we: namelijk gerechtigheid van God door het geloof in Jezus Christus. De mens kan alleen zalig worden, gered worden van zijn zonden, door het geloof in Jezus Christus. De mens kan zichzelf niet zalig maken, de wet kan de mens niet zalig maken, alleen God kan de mens zalig maken. Het geloof in Jezus Christus maakt de mens zalig en redt de mens van de eeuwige duisternis. En er is geen onderscheid onder de mensen, dat betekent dat iedereen die gelooft werkelijk zalig zal worden. Zo, dat is makkelijk. Ik hoef dus alleen maar te geloven? Inderdaad, dat staat er.

Want verderop in vers 24 lezen we: en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Jezus Christus. Dat samen met vers 22 geeft iedere gelovige zekerheid om gered te zijn. Ik lees in deze teksten geen moment van twijfel, er staat hier niets dat we op moeten passen met onszelf de zaligheid toe te rekenen, als we het tenminste van Christus verwachten. Wanneer we in Christus geloven, ontvangen we de genade van God om niet. Daar hoef je niets voor te doen!

Twijfel wordt gezaaid door de satan. Hij fluistert je in: je bent niet echt een kind van God of kijk eens naar je leven, zie je wel dat je niet kunt leven zoals God het wil? En in die twijfel kunnen wij mensen meegaan, we kunnen daar heel onzeker van worden en eronder gebukt gaan. Maar dan vertrouwen we niet op Gods Woord, want die vertelt ons iets anders.

Ieder die gelooft wordt gerechtvaardigd om niet. Wanneer je daaraan twijfelt, twijfel je aan de woorden van God. Wat wordt van jou gevraagd? Geloof! Geloof in het machtige werk van Jezus Christus. Is dat nu te veel gevraagd? Heb je het niet eens over om te geloven in Hem en in Zijn verlossing voor jou? God wil je zekerheid geven door Zijn Woord. Luister naar Hem!

En dan mogen we door het geloof leven naar Gods wil. Dan gaan we inderdaad anders leven, goede dingen doen en de zonde laten. Dan mogen we steeds meer een heilig leven hebben, waarin Jezus Christus centraal staat. Maar laat niet de zaligheid afhangen van je eigen leven, want dan kun je beter ophouden. Geloof in Jezus Christus en je wordt gerechtvaardigd om niet.


Heere Jezus, ik dank U voor Uw verlossende werk. Ik dank U voor Uw genade en dat U mij zekerheid wilt geven. U geeft genade om niet, ik hoef er gelukkig niets voor te doen want anders was ik reddeloos verloren. Maar U geeft mij leven, laat mij voor altijd geloven en houdt mij daarin vast. Heere, maak mijn leven tot eer van U. Ik wil niet meer zondigen, help mij die strijd te voeren, zodat ik straks met U het overwinningsfeest mag vieren! U zij de glorie, opgestane Heer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten