dinsdag 25 september 2018

De hemel (niet) binnengaan


 Mattheus 7:21 Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.

Wie komt er in de hemel? Dat is een vraag die binnen veel kerken speelt en er zijn veel verschillende meningen over. Sommigen denken dat veel mensen in de hemel komen en anderen denken dat er weinig zullen zijn. We weten het niet, want hoeveelheden worden er in de Bijbel niet genoemd. Maar wat we wel kunnen bepalen is of we zelf in de hemel zullen komen. Horen wij bij Jezus en mogen we dan voor altijd bij Hem zijn als we doodgaan of als Hij terugkomt? Jezus geeft ons hier zelf uitleg over. Er zullen mensen zijn die denken binnen te gaan en het niet zullen doen. Want alleen wie de wil van de Vader doet zal ingaan.

Om de uitspraak van Jezus te begrijpen, moeten we wel weten wanneer deze is gedaan. Het was in de Bergrede waar Jezus spreekt over de weg tot zaligheid. Die is nauw, dat lezen we in vers 14. Daarna gaat Jezus verder en spreekt Hij over de boom en zijn vruchten. Het gaat er om wat je doet, kunnen de mensen aan je zien dat je bij Jezus hoort? Breng je goede vruchten voort? Is wat wij doen in ons leven tot eer van God? Komt het van God en is het gericht op God? Dat zijn vragen die horen bij een christen en Jezus geeft ons deze spiegel. Zullen we er eens in kijken?

Ik hoorde eens een Amerikaanse voorganger hierover spreken en hij zei: in het westen, Amerika en West-Europa, hebben wij ons leven vooral aangepast aan de wereld. En juist niet aan de Bijbel. Die uitspraak trof me enorm en toen ik erover nadacht besefte ik dat hij gelijk heeft. We zijn zo bezig met het leven hier en nu en om alles maar voor elkaar te maken, dat we voor een groot deel van Gods Woord zijn afgedwaald. Wij kennen het pure leven met God eigenlijk niet meer, want het is zo vermengd met de wereld. En dan vinden we ook nog dat wat we doen best prima is en we doen toch ook wel wat dingen voor God? Maar als de wereld ons leven is, dan kunnen we nog zo vaak zeggen: Heere, Heere. Maar we zullen niet ingaan in de hemel!

Maar hoe kunnen we dan wel ingaan in de hemel? Door de wil van de Vader te doen. Dat is allereerst geloven in Zijn Zoon. Toen Jezus gedoopt werd, kwam er een stem uit de hemel met de boodschap: Dit is Mijn geliefde Zoon en waarbij Johannes vertelde over het Lam dat de zonde der wereld wegneemt. De beloofde Messias die mensen redt van de zonde en eeuwige dood. We moeten in Hem geloven om zalig te worden. Maar Gods wil vraagt meer: Hij heeft Zijn wet gegeven. Niet om zalig door te worden, maar als richtsnoer om te leven. In vers 23 wordt dat duidelijk als Jezus zegt: Ik zal zeggen, ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!

Een opdracht om Gods liefde eigenlijk te beantwoorden. Want in de hemel zijn vele woningen en er is plaats voor ieder die gelooft in de Heere Jezus en de wil van de Vader doet. Zo mogen wij leven en er zeker van Zijn bij Hem te horen en niet straks te horen: jij mag er niet in. Ik ken je niet. Voor ons allemaal is er werk aan de winkel om de wil van God te doen. Maar alles wat we doen, kunnen we alleen doen door het bloed van Jezus Christus. Op grond van Zijn verlossing! Kunnen we het zeggen tegen elkaar: ik zie je daarbinnen?

1 opmerking:

  1. Hallo Pieter, wist je dat het thema van de bloghop voor september ´de hemel´is? http://kostbaar-en-geliefd.blogspot.com/2018/09/de-hemel-bloghop-september.html

    BeantwoordenVerwijderen