zondag 16 september 2018

Ken je Jezus?


Johannes 1:36 En toen hij Jezus zag lopen, zei hij: Zie, het Lam van God!

Wie is Jezus eigenlijk? Ken jij Jezus persoonlijk en Wie is Hij dan? Kunnen wij wel zeggen dat we Jezus kennen? Om iemand te kennen, weten we vaak wie diegene is en wat diegene doet. We kennen achtergrond informatie, maar juist ook de belangrijkste dingen van iemands leven. Zullen we eens kijken hoe dat bij Jezus zit en of we Hem echt kennen? We nemen de woorden van Johannes de Doper en kunnen daarmee kijken of we Hem werkelijk kennen.

Wie is Jezus? Hij is het Lam van God, zegt Johannes. Hij is de Zoon van God die uit de hemel naar de aarde is gekomen. Hij is een deel van God zelf en Hij is onderdeel van de Drieenige God. Hij is het die macht heeft over de wind en het water, over dood en leven, zelfs over de geesten. Zelfs de duivel geeft toe dat Jezus die macht heeft toen hij Hem verzocht. Jezus is ook echt mens, Hij is geboren uit Maria en naar de aarde gekomen als echt mens. Hij is de tweede Adam, de enigste op aarde die de zonde zou kunnen verslaan, want Hij was zonder zonde. Geloof je dat? Ken je dit van Jezus?

Jezus Is het Lam van God. Hij is het Lam, want Hij is aan het kruis gegaan om de straf op de zonde te dragen. Hij is zonder zonde en toch gestraft. Omdat wij anders niet meer met God verzoend zouden kunnen zijn. Hij was smetteloos als een lam, onschuldig en weerloos. Zo heeft Jezus Zichzelf laten behandelen hier op aarde door de mensen die Hem dood wilden hebben. Geloof je dat Jezus ook voor jou is gestorven? Dat Zijn bloed ook voor jou heeft gevloeid en dat Hij ook zoveel van jou houdt? Ken je dit van Jezus?

Jezus houdt van mensen! We lezen in de Bijbel dat Hij mensen beter maakte. Hij genas zieken, maakte blinden weer ziende en liet verlamde mensen weer lopen. Hij wil het beste voor de mensen en Hij heeft ze lief. Hij wil niet dat mensen pijn lijden en verdriet hebben. En naast die liefde voor mensen is daar ook de liefde voor God, Zijn Vader. Hij kon God niet verloochenen en Hij kon de wil van de Vader niet naast Zich neerleggen. Jezus is vol met liefde! Ken je die liefde?

Ik hoop dat je nu samen met mij kunt zeggen: Ja, die Jezus ken ik! Dat is mijn Zaligmaker en dat is mijn Verlosser. Dat is de Jezus die ik heb leren kennen van jongs af aan of pas op latere leeftijd. Maar misschien zeg je nu wel: nee, die Jezus ken ik niet. Hij is voor mij nog een onbekende want wat ik hierboven lees zegt me helemaal niets. Er gaat geen lampje branden. Dan hoop ik dat je Hem toch wilt leren kennen, want zeg nou zelf: is Diegene die hier wordt beschreven niet aantrekkelijk om te leren kennen? Weet je hoe dat kan? Lees maar eens vers 40 van Johannes 1. Jezus zegt dan: kom en zie! Ga naar Jezus toe in gebed, lees je Bijbel en maak contact met Hem. Dan zul je Hem leren kennen.

Zie, het Lam van God! Dat Lam is het waard om gediend te worden en zonder enige afleiden aanbeden te worden. Zullen we dat doen? Heere Jezus, ontvangt U toch onze lof en aanbidding! Wij prijzen Uw heerlijke Naam en aanbidden U om Wie U bent! Mijn Verlosser ik prijs U!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten