zondag 5 april 2015

Een bijzondere ontmoeting

Mattheus 28:9 Toen zij weggingen om het aan de discipelen bekend te maken, zie, Jezus kwam hun tegemoet en zei: Wees gegroet! Zij gingen naar Hem toe, grepen Zijn voeten en aanbaden Hem.
Stel je eens voor dat je in de schoenen zou staan van de vrouwen die bij het lege graf kwamen. Je komt bij een leeg graf en er zit een engel die je vertelt dat Hij er niet is. Hij is opgestaan, zoals Hij al had verteld. Vervolgens keer je terug, met gemengde gevoelens en dan ineens staat Jezus voor je. Hij is echt opgestaan, alle twijfels zijn weg. Val je ook aan Zijn voeten en aanbid je Hem?
We kunnen zo vaak wegzinken in onze eigen twijfels, in onze eigen vragen. Ben ik wel goed genoeg, is Jezus wel echt? Houd ik mezelf niet voor de gek en weet ik het wel zeker? Vragen die een mens niet vreemd zijn, het geloof van ons heeft immers ook zijn moeiten. Hier op aarde zal het nooit perfect zijn, maar dan is daar Jezus! Hij zegt: Wees gegroet! Hij groet ons wanneer wij vragen hebben, wanneer we niet weten welke kant we uit moeten. Ik ben het en Ik ben het echt! Ik ben opgestaan voor jou. Dat is geen leugen of bedrog, maar het is echt!
Het was een bevestiging voor de vrouwen, Jezus laat Zich aan hen zien. Hij weet van hun bijzondere ervaring bij het graf en Hij neemt het initiatief. Jezus neemt altijd het initiatief, Hij bepaalt alles wat er gebeurt. Dat is waar wij ons aan vast mogen klampen, Jezus bepaalt en neemt ook voor jou en mij het initiatief. Ons geloof kan dan niet volmaakt zijn, maar Degene waar we in geloven is dat wel. Jezus is volmaakt en leidt ons aan Zijn hand.
Dan mogen wij ook in aanbidding aan Zijn voeten vallen, we mogen steeds weer Hem aanbidden. En weet je, als je aan Zijn voeten valt dan zie je iets bijzonder. Je ziet de gaten van de spijkers, een herinnering aan Zijn lijden. Een herinnering van de straf die door Hem is gedragen een herinnering aan Zijn liefde voor jou en mij. Ze herinneren ons eraan dat wij niet het initiatief hoeven te nemen, wij mogen ons laten meenemen door Hem! Dan moeten we niet zelf proberen alles goed te doen, want het voegt niets toe. Alles is gedaan door Hem, wij hoeven alleen elke keer aan Zijn voeten te vallen en Hem te aanbidden.
Dat aanbidden mag in ons hele leven, de manier waarop je in het leven staat. Zijn liefde beantwoorden met wederliefde. De keuzes die je maakt zijn gebaseerd op Hem, op Zijn Woord. Je leven mag een aanbiddingslied zijn voor Hem. Dat is toch geweldig!
Heere Jezus, in diepe aanbidding val ik nu aan Uw voeten. Ik ben het niet waard om daar te liggen, maar U houdt van mij. Dat is iets wat U mij leert en daar wil ik U voor danken. Mijn leven is zonder U niets, maar met U alles. U hebt voor mij de straf gedragen en U bent voor mij uit de dood weer opgestaan en U wilt me steeds laten zien dat het ook voor mij is. Wat een liefde van U. U bent het waard de lof en aanbidding en de lofprijzing te ontvangen, elke seconde van mijn leven! U bent hoogverheven, halleluja!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten