vrijdag 10 april 2015

Sterker worden

Timotheus 2:1 U dan, mijn zoon, word gesterkt in de genade die in Christus Jezus is.
Wanneer word je sterk? Vroeger werd mij altijd verteld dat als ik mijn spinazie zou opeten, dat ik dan sterk zou worden. Ik heb mijn spinazie wel opgegeten, maar ben niet echt sterk geworden. Je kunt ook denken aan het oefenen van je spieren, bijvoorbeeld iemand die aan gewichtheffen doen. Die worden inderdaad sterk, ze krijgen steeds meer kracht. Toch is dat sterker worden niet zo belangrijk, veel belangrijker is het om geestelijk sterk te worden.
Wat zou Paulus bedoelen als hij aan Timotheüs schrijft dat hij sterk moet worden? Ik weet niet wat voor jongen Timotheüs was, maar ik heb nu niet direct een beeld van een grote en sterke kerel. Daar gaat het ook niet om. Timotheüs moet sterk worden in de genade van Christus Jezus. Hij moet gesterkt worden door Hem, die voor Timotheus is gestorven. Want Paulus weet heel goed dat je zo kunt afhaken in het geloof. Hij noemt een aantal voorbeelden; Demas, die de tegenwoordige wereld heeft lief gekregen en ook Hymeneus en Filetus, zij verkondigen een verkeerde leer. Dat zijn voorbeelden hoe het niet moet, zij zijn hun eigen gang gegaan. Willen wij niet ook altijd onze eigen gang gaan? We weten toch immers zelf wel wat goed voor ons is?
In de boodschap van Paulus aan Timotheüs, zit ook een boodschap voor ons. Ook wij mogen gesterkt worden in de genade die in Christus Jezus is. Wij mogen van Hem leren uit Zijn Woord, dan gaan we zien wie we zelf zijn ten opzichte van God. Wij zijn het niet waard om voor God te leven, maar daarom is Christus aan het kruis gegaan. Hij heeft de weg naar God gemaakt en zo ons leven gegeven. Dat moeten we ons steeds weer beseffen, want anders dwalen we af. We kunnen er ook niet buitenom, want ons leven zit nog steeds vol met zonde.
Toch mogen we worden gesterkt, we mogen weten dat God ons niet meer zal loslaten. Christus heeft het werk volbracht en dat is de basis van ons leven. Als we dat mogen weten en nooit vergeten, dan blijft je je verwonderen over het werk dat Hij heeft gedaan. Dan mag je groeien tot Zijn eer, je mag steeds sterker komen te staan in het geloof. Het gaat er niet om dat je steeds weer tot niets wordt gemaakt, want in Christus ben je heilig. En wij zijn niet meer van onszelf, maar van Hem die ons heeft liefgehad.
En als je dan sterker wordt in de genade, dan mag je dat uitdragen in deze wereld. Dat was ook de taak van Timotheus. Het was niet makkelijk voor hem, maar uit genade mocht hij het toch doen. Zo mogen wij dat ook doen, Christus uitdragen in heel ons leven. Ons verdiepen in Zijn Woord en ons steeds verwonderen over Zijn redding. Dan mag je in aanbidding je handen heffen naar omhoog, en naar het heiligdom slaan je oog. Je mag eerbieding neerknielen en looft dan de allerhoogste Heer! Dat maakt je steeds sterker, dan geef je de duivel geen kans. God is de Overwinnaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten