maandag 27 april 2015

Koningsdag

Psalm 123:1 Ik sla mijn ogen op naar U, Die in de hemel zit.

Vandaag is het koningsdag, de verjaardag van onze koning. Iedereen kleurt oranje en de straten zijn versiert met vlaggetjes. Het lijkt wel of iedereen feest viert. Het is mooi om iedereen ook op die manier zien te genieten, en als gezin tijd kunnen doorbrengen. En als je dan op de televisie ziet hoeveel mensen er op het bezoek van de koning afkomen, dan is dat toch altijd bijzonder. Op zijn verjaardag krijgt hij zoveel aandacht, een dag helemaal gericht op zijn verjaardag.

Gister was het ook Koningsdag, een dag voor de grote Koning. Een dag die God voor ons allemaal apart heeft gezet, zodat we mogen uitrusten van onze dagelijkse werkzaamheden. Een dag waarop de drukte van alledag kunnen ontvluchten en ons op God kunnen richten, het wordt immers steeds moeilijk in deze tijd om tijd vrij te maken voor Hem en dan ook nog je gedachten er goed bij te houden? Toch krijgt er op deze dag van God zoveel de aandacht behalve God. We zijn bezig met sport, familie, werk en heel veel andere zaken die onze aandacht weer totaal opeisen. We worden compleet meegezogen in een wereld die niet wil dat God bestaat en we laten ons zo mee leiden. Sta je daar wel eens bij stil? Stel dat op koningsdag de verjaardag van Willem Alexander niet centraal zou staan, maar bijvoorbeeld Ajax-Feyenoord. Dat zou toch raar zijn.

Koningsdag verbindt de mensen in ons land, het geeft altijd een gevoel van saamhorigheid. De dag van de Koning geeft ons dat als christenen ook, wij mogen samenkomen rondom het Woord van God en ook zo samen Hem aanbidden. God heeft immers geen individuen als gemeente, maar een volk met een levend geloof. We horen bij elkaar en dan maakt het niet uit bij welke richting we zitten. We zijn broers en zussen! En ondanks dat we toch op een bepaalde manier verknipt zijn, mogen we allemaal in onze eigen gemeente samenkomen. Jij toch ook?

Ik zie om me heen een trend dat God niet meer belangrijk is, de Koning vindt men niet meer interessant. Dat doet me pijn in het hart, want de mensen hebben geen idee wat ze laten wegglippen. God is niet meer de koning van veel mensen, maar heel veel andere zaken. Vaak hoor je dat die mensen wel geloven en ervan overtuigd zijn dat ze kind van God zijn, maar je ziet in niets dat Hij hun Koning is. Kan dat? Is het mogelijk dat andere mensen niet zien wie jouw Koning is?

Dan moet ik natuurlijk ook mijn hand in eigen boezem steken, ik schiet tekort en dat doen we allemaal. Maar wat ik dan om mij heen zie van mensen van wie God wel de Koning is, dan zie ik de tekst die we vandaag hebben gelezen. De houding van een kind van de Koning is: ik sla mijn ogen op naar U, Die in de hemel zit. Daar komt immers mijn hulp  vandaag, aan Hem wil ik alle eer en aanbidding geven! Dan kom ik op zondag graag naar de kerk, want daar zijn mijn broers en zussen, dan zet ik me graag in voor de gemeente van God, want ik heb ze lief. Dan wil ik geen sport of muziek of wat dan ook op de eerste plaats, want daar staat de Koning en Hem wil ik dienen.

Het mag elke dag Koningsdag zijn, elke dag een dag tot eer van God. In je werk, in de sport en in alles wat je doet mag God geprezen worden. Dus laten we vanaf nu elke dag Koningsdag vieren en God centraal stellen. Dan wordt elke dag een onvergetelijke dag, een dag voor de Koning!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten