zondag 8 maart 2015

De grote Dienstknecht

Lukas 22:27 Want wie is belangrijker: hij die aanligt of hij die bedient? Is het niet hij die aanligt? Ik ben echter in uw midden als Iemand Die dient.
Wat is de ware aard van Jezus? Een Dienaar die bereid is om de mensen te redden. Hij is gekomen om te dienen en mensen zalig te maken. Dat is voor ons eigenlijk niet te bevatten, maar Jezus zegt het zelf. Hij viert het Avondmaal met Zijn discipelen en de discipelen spreken samen over wie nu eigenlijk de belangrijkste is. Jezus merkt het op en haakt er gelijk op in. Hij vermaant Zijn discipelen eigenlijk, want Hij zegt: het draait er niet om wie de belangrijkste is van jullie, jullie zijn er om te dienen. Een volgeling van mij vindt zichzelf niet belangrijk, maar wil ten dienste zijn aan anderen.
Normaal gesproken is natuurlijk degene die iemand dient totaal niet belangrijk. Het waren de slaven die dienden of de mensen die werkten bij een belangrijk persoon. Dat is nu nog steeds zo. De belangrijke mensen hebben mensen in dienst die veel werk doen voor de belangrijke persoon en vervolgens gaat die persoon er met de eer vandoor. De heer is belangrijker dan de dienstknecht en zo was het vroeger, maar zo is het nu nog.
Jezus draait de rollen om, jullie moeten niet spreken over belangrijk zijn. Het gaat erom te dienen en weet je wat nog meer? Ik ben gekomen om te dienen. Ik ben in jullie midden om jullie en alle mensen hier op aarde te dienen. Jezus maakt Zichzelf tot Dienstknecht van de mensen! Hij vindt ons zo belangrijk dat Hij naar de aarde is gekomen om ons te dienen. Wat een heerlijke Christus, die van een prachtige plaats naast de grote Koning, naar de aarde komt om de mensen te dienen en ze zalig te maken. Daar kan ik me alleen maar over verwonderen, jij ook?
Jezus wil jou en mij dienen en misschien heb je Zijn diensten aangenomen. Dan mag je jezelf gelukkig prijzen en leven in Hem! Dat betekent ook dat je vervolgens net zoals Hem wordt en dus ook gaat dienen. Het draait niet meer om jou, maar om Christus en dat maakt dat jij ook andere mensen gaat dienen. Ben je daartoe bereid? Verlang je ernaar om Hem te dienen en ook de mensen die naast je in de kerk zitten? Of vind jij jezelf belangrijker?
Misschien heb je de diensten van Jezus nog niet aangenomen. Het lukt je gewoon niet, want er is je altijd geleerd dat het je gegeven moet worden en er zijn maar weinig mensen die zalig worden. Dat zijn de bekende redenen om niet bij Jezus te horen. Maar lees dan nog eens deze tekst! Jezus wil jou en mij dienen, Hij staat voor je klaar. Dan stel ik je gelijk een andere vraag: wie ben jij om die diensten van Christus te weigeren? Voel jij jezelf daar dan eigenlijk niet te goed voor? Juist wanneer je ziet dat jij jezelf niet kunt zalig maken, is de Zaligmaker er voor jou. Vouw je handen en aanvaardt Zijn werk. Het is ook voor jou!
Je leven verandert zal Christus daar aanwezig is. Het is een proces dat je hele leven duurt en wordt hier op aarde nooit volmaakt. Maar toch mogen we groeien in Zijn genade. De belangrijkste Persoon uit de geschiedenis van de aarde wil met ons een relatie opbouwen en zo mogen we Hem steeds meer en beter leren kennen. Dat is genade en die genade wil Hij ons schenken. Elke dag weer.
Aan de maaltijd wordt het stil, als wij doen wat Jezus wil. En gaan dienen als een knecht, zoals Hij ons heeft gezegd. Hij zegt: dit is wat Ik wil dat jullie doen, dit is waarom Ik bij jullie neerkniel. Dit is hoe Mijn kerk behoort te zijn, dit is wat de wereld ziet van Mij. Als je Mij gaat volgen. TOON MIJN LIEFDE, AAN DE ANDER, ZOALS IK OOK JOU HEB LIEFGEHAD!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten