zaterdag 28 maart 2015

Het is volbracht

Johannes 19:30 Toen Jezus dan de zure wijn genomen had, zei Hij: Het is volbracht! En Hij boog het hoofd en gaf de geest.
De zeven kruiswoorden, als we in de kerk zijn opgegroeid kennen we ze allemaal. Van jongs af aan hebben we ze geleerd en worden er preken over gehouden rond Goede Vrijdag. De woorden van Jezus hebben allemaal een bijzondere betekenis, het zijn de laatste woorden voordat Hij stierf aan het kruis waar Hij de zonde heeft overwonnen. Het is volbracht is een kort zinnetje, ook wel eens spottend gebruikt, maar in deze woorden zit een hele diepe betekenis.
Het: God was zo teleurgesteld in de mens en zo boos over de zonde, dat Hij die niet ongestraft kon laten. De mens had een keuze gemaakt en dat was de verkeerde. Die straf die de mens zal krijgen kan hij of zij zelf niet dragen en het is niet eens mogelijk voor een mens om zelf het met God in orde te maken. Daar zijn we te verdorven voor. Maar God wilde niet dat de mens verloren zou gaan, ondanks die verschrikkelijke keuzen. Hij wilde dat de mens gered zou worden en dat er Iemand geofferd moest worden om voor de zonden te boeten. Dat is de betekenis van het woordje ‘het. Jezus die aan het kruis moest, Hij moest neerdalen in de hel, zodat wij eeuwig leven mogen ontvangen en verzoening met God.
Is: het woordje ‘is’ staat in de hij-vorm. Het is niet de ik-vorm, zodat het voor Jezus alleen geldt. Nee, het is voor de ander. Jezus heeft geleden en is neergedaald voor anderen. Niet voor Hemzelf, maar voor iedereen die in Hem geloofd. Zoals Hij het Zelf zegt: voor ieder die door God aan Hem wordt gegeven. Daar mogen jij en ik ook bij horen. Wij mogen deel uitmaken van Zijn schare, van Zijn volk. Hij heeft geleden voor jou en mij. Wat een heerlijk Evangelie hè. Het is voor de mensen, voor zondaren zoals jij en ik. God geeft Zijn Eigen Zoon aan ons, zodat het goed kan komen tussen Hem en ons.
Het staat ook in de tegenwoordige tijd! Het is dus niet iets wat ooit is gebeurd en nu niet meer geldt. Nee, het was voor toen, maar ook voor nu en voor straks. Het is zelfs voor eeuwig. De dood heeft geen grip meer op de mensen die bij Christus horen. Dat is geweldig nieuws. Het is ook voor jou! Misschien durf je het niet te geloven, maar het woordje is staat er toch echt! Het is de hij-vorm, voor jou en mij. Neem je het aan?
Volbracht: Het is klaar! Het werk dat gedaan moest worden is gedaan. Er hoeft nu niets meer gedaan te worden, Jezus is naar de hel geweest en er door God weer uitgehaald. Dit is het antwoord op het eerste woordje ‘het’. De straf is gedragen en alles is klaar voor de mens om met God verzoend te worden. Volbracht wil zeggen dat echt alles is gedaan, er kan helemaal niets van de mens zelf bij. Wij kunnen ook helemaal niets toevoegen aan onze zaligheid. Daar aan het kruis op Golgotha is alles volbracht.
Als ik mijn ogen sluit en denk aan Golgotha, dan lijkt het net of ik daar op die heuvel sta. Ik zie het houten kruis zie wat de mensen doen, dat Jezus sterven moet, want dat gebeurde toen.
Ik hoor opnieuw Zijn stem die roept: het is volbracht! En daarna wordt het stil 't is donker als de nacht, toen stierf Hij aan het kruis toen was de pijn voorbij. O, ik weet meer dan ooit dat hij dit deed voor mij.
Ik doe mijn ogen dicht en vouw mijn handen stil. Ik bid met heel mijn hart wat ik Hem zeggen wil. Hier aan dat houten kruis droeg U de straf voor mij. Ik had nog nooit een vriend, die zoveel hield van mij.

1 opmerking:

  1. Tetelestai! Op de deur van onze gevangenis staat nu: Er is betaald.

    Dank je wel voor je mooie post.

    BeantwoordenVerwijderen