zondag 29 maart 2015

Een onwerkelijke strijd


Markus 15:34 En op het negende uur riep Jezus met luide stem: Eloï, Eloï, Lama Sabachtani, dat is vertaald: Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?

Het is drie uur lang donker geweest, een dieptepunt in de wereldgeschiedenis. Een heftige strijd is er geweest tussen het Leven en de zonde, tussen Jezus en de satan. Jezus is door God verlaten geweest en dat hakt er flink in. De strijd is niet makkelijk, maar Christus is hem niet uit de weg gegaan. Een gevecht op leven en dood, een gevecht op eeuwig leven. Jezus wist van te voren ook niet hoe het zou zijn, maar toch is Hij de strijd aangegaan. Hij zag er tegenop, om in onze bewoordingen te spreken. Hij vond het moeilijk om te doen. Zelfs zo moeilijk dat Hij in Gethsemané al bloed zweette.

Jezus werpt Zichzelf op als Redder van de wereld. Hij is naar de aarde gekomen om te sterven en de mensen zalig te maken. Dat was van begin af aan het doel van Zijn komst en Hij wist dat heel goed. Maar toch is het zo onwerkelijk voor Hem geweest dat Hij uitroept: Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten? God is niet meer bij Jezus, God heeft Zich teruggetrokken. Het ergste wat in een mensenleven kan gebeuren is dat God Zich terugtrekt. En bij Jezus gebeurt het, hoe indringend is dat. Wees eens een moment stil voor jezelf en laat het op je inwerken..

God kan Zich ook van ons terugtrekken, maar toch zal het nooit zo zijn als bij Christus. We leven hier nog in een tijd van genade en alles om ons heen ademt God. De natuur, de mens, het totale leven is door God gemaakt en Hij is hier aanwezig. Toch zal er een moment zijn dat Hij niet meer overal aanwezig is, een deel van Zijn creatie zal verloren gaan en zonder God zijn. Dat is toch een verschrikkelijk vooruitzicht! Hoe staat het met jou?

Toch is het een teken van overwinning dat Jezus deze woorden uitroept. God heeft Hem verlaten, maar Christus heeft het gedragen. Hierdoor is het werk van Jezus volbracht. Hij heeft in gehoorzaamheid de straf gedragen, een gehoorzaamheid die wij niet hebben. Door Hem kunnen wij weer in gehoorzaamheid leven, door Zijn Geest is het mogelijk om met God te leven, vanuit het werk van Jezus. Dat is toch een geweldige boodschap, dat is toch pure genade. Dan kunnen we alleen maar in verwondering op onze knieën vallen onder het kruis en in aanbidding uitroepen: U bent Mijn God, U zal ik loven!

Het is voldoende, de strijd die gestreden is. Er hoeft niets meer aan toegevoegd te worden. Wij hoeven geen strijd te voeren om zalig te worden, het is allemaal gedaan door Christus. Dat neemt niet weg dat er wel een strijd is in ons leven hier op aarde. Hoe kunnen wij zo makkelijk in de zonden van de wereld meegaan, terwijl Christus voor ons door God verlaten is. Dat vraagt een afkeer tegen de zonde en een strijd tegen de zonde. Voer jij die strijd? Doe je dat in afhankelijkheid van Christus? Vraag Zijn Geest om de te steunen en te leiden in de strijd. Ga niet mee in alles wat de wereld ons biedt, dat brengt ons alleen maar bij het kruis vandaan.

Jezus Christus, ik ben U eeuwig dankbaar voor Uw verlossende werk. U bent voor ons door God verlaten, wat een rijke boodschap! Ik wil U aanbidden met mijn mond, mijn hart en heel mijn leven. Maak mij rein voor U, als gelouterd goud en zuiver zilver. Help mij bij de strijd tegen het kwaad en geef toch dat ik U mag dienen. U bent geweldig! Halleluja!

1 opmerking:

  1. Een goed advies, zo val voor het gebed aan het einde van je post. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen