maandag 18 januari 2016

Jezus opent je ogen

Lukas 18:42 En Jezus zei tegen hem: Word ziende. Uw geloof heeft u behouden.
Yes, yes! Wat een wonder! Een man die blind was, kan weer zien! Wat is hij blij en wat is dat een waardevol geschenk van Jezus. Jaren heeft hij daar waarschijnlijk bij de Jericho aan de weg gezeten en dagelijks moest hij zijn hand ophouden om een paar centen te krijgen om wat te eten. Maar dat is nu voorbij, de man kan gaan en staan waar hij wil, hij heeft niemand meer nodig. Hij kan nu werken, hij kan een reis maken, hij kan alles. Maar wat doet hij? Hij volgt Jezus en verheerlijkt Hem. Zo heeft Jezus gewerkt in het leven van de man. Zijn geloof heeft Hem behouden en hij is van zijn blindheid verlost. Jezus heeft zijn ogen in meerdere opzichten geopend.
Jezus wil ook onze ogen openen. Van nature zijn we blind voor Hem en voor wat Hij voor ons heeft gedaan. We zijn blind voor wie wijzelf zijn tegenover God en zien onze zonden niet. Maar Jezus kan dat veranderen, Hij wil ons ziende maken zodat we zien wie wij zijn tegenover God. Wij zijn namelijk blinde zondaars, mensen die niets van God willen weten. Mensen die zelf eigenlijk God willen zijn en onszelf ook zo behandelen. Ik ben de baas en niemand heeft daar iets over te zeggen, ook God niet. En daar wil Jezus onze ogen voor openen. Hij wil ons ook laten zien dat we zonder Hem verloren gaan en dat we Zijn bloed nodig hebben tot vergeving van onze zonden. Jezus laat ons allereerst de weg tot bekering zien!
Hij laat ons zien op het kruis, op het werk dat Hij heeft volbracht. We hoeven dat zelf niet te volbrengen, dat heeft Hij gedaan. Hij laat ons ook zien dat we dat zelf helemaal niet kunnen, al zouden we het willen. Alleen Zijn werk is genoegzaam voor God. Hij laat ons dus Zijn liefde zien en opent zo onze ogen voor Wie Hij is en voor ons wil zijn. Dat is toch geweldig! Maar misschien zie jij dat nog niet, dan mag je net als de blinde aan Hem vragen om je ogen te openen. Zodat je kunt zien en echt kunt gaan leven. Nu leef je in het donker, maar als Hij je ogen opent leef je in het licht.
Maar Jezus opent onze ogen ook voor onze zonden. Niet alleen dat we zondig zijn, maar ook de zonden die we doen. De zonden die jij en ik steeds weer doen en waar we misschien helemaal niets verkeerds in zien. Daar moeten we ons voor openstellen en Jezus vragen naar de schadelijke weg in ons. Jezus vragen om door Zijn Geest ons te laten zien welke dingen we niet meer moeten doen en wat we juist wel moeten doen. Hij zal je dat ook laten zien, maar je moet we voor openstaan. En als je er voor openstaat dan geloof je straks je ogen niet. Want er zijn dingen in je leven die niet zondig lijken en door Hem toch zonde voor je zullen worden. Ze staan in de weg in je relatie met Hem.
Het is een hele openbaring wanneer God zo in ons werkt, wanneer Hij ons laat zien. Dat doet Hij vooral door Zijn Woord. Daarin staat wat we nodig hebben en hoe we moeten leven. Wanneer we Zijn Woord trouw en zuiver lezen, dus niet in ons eigen straatje, dan zullen je ogen steeds meer open gaan. Niet zomaar elke dag lezen hoor, maar Christus vragen of Hij je de teksten wil laten zien. Want alleen dan zal dat gebeuren. Zonder Hem begrijp je de Bijbel niet en lees je wat je zelf wilt lezen, maar
Hij legt het uit in je hart.
Heer, wijs mij uw weg
en leid mij als een kind
dat heel de levensweg
slechts in U richting vindt.
Als mij de moed ontbreekt
om door te gaan,
troost mij dan liefdevol en moedig mij weer aan.
Heer, leer mij uw weg,
die zuiver is en goed.
Uw woord is onderweg
als een lamp voor mijn voet.
Als mij het zicht ontbreekt,
het donker is,
leid mij dan op uw weg, de weg die eeuwig is.
Heer, leer mij uw wil
aanvaarden als een kind
dat blindelings en stil
U vertrouwt, vrede vindt.
Als mij de wil ontbreekt
uw weg te gaan,
spreek door uw Woord en
Geest mijn hart en leven aan.
Heer toon mij uw plan;
maak door uw Geest bekend
hoe ik U dienen kan
en waarheen U mij zendt.
Als ik de weg niet weet,
de hoop opgeef,
toon mij dat Christus heel
mijn weg gelopen heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten