zondag 12 november 2017

Een nieuwe schepping

2 Korinthe 5:17 Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden.

Weet je wat scheppen is? Het is iets creƫren uit het niets. God schiep de hemel en de aarde uit het niets. De mens kan niet scheppen, het kan niet van niets iets maken. Dat kan dus alleen God en nu zegt Paulus in de brief aan Korinthe dat wie in Christus zijn, een nieuwe schepping zijn. Er is dus iets gekomen uit het niets. God heeft iets nieuws in iemand gemaakt, maar van iets dat er daarvoor nog niets was. Dat is echt wonderlijk!

Want we weten het allemaal wel: wanneer je een kind van God bent, dan verander je en blijf je veranderen. Misschien was er een periode waarin je losbandig hebt geleefd, veel verkeerde dingen gedaan, veel uitwassen van de zonde opgezocht en het kon je allemaal niets schelen. Maar het kan ook zijn dan je altijd wel aardig lief was en dat je eigenlijk nooit gekke dingen deed. Maar bij beide was de staat van je ziel hetzelfde: zonder God. Je geloofde niet in Jezus als jouw persoonlijke Verlosser. Maar toen dat veranderde, werd je een nieuwe schepping.

Want eerst was dat geloof er immers niet! Dat geloof is je door God gegeven en vanuit dat kleine zaadje van het geloof groeit er een nieuwe persoon. Vanaf het moment dat een mens Jezus aanneemt als persoonlijke Zaligmaker, wordt alles een nieuwe schepping. Het verandert niet, maar er komt iets nieuws in de plek. Iets dat we van God ontvangen: geloof.

En vanuit dat geloof mogen wij leven. Want onze oude ik is gestorven en begraven met Christus en toen is onze nieuwe ik opgestaan! Hoe oud je ook was op dat moment, dat maakt niets uit. Het leven met Christus begint vanaf het moment dat je gelooft in Hem. En dat geeft nieuwe dimensies in je leven, verlangens die er nooit zijn geweest. Je wilt immers God dienen en alles voor Hem doen! Je leven is Theocentrisch, zelfs Christocentrisch. Het draait allemaal om God en om Zijn Zoon Jezus Christus.

En die nieuwe schepping kunnen de mensen aan je zien. Er zijn veranderingen zichtbaar die mensen alleen maar kunnen opmerken als die nieuwe schepping. Je gaat bepaalde dingen niet meer doen in het leven, dat kan gewoon niet meer omdat het bij de wereld hoort en niet bij God. En dat is een proces, absoluut. Het gaat verandert niet allemaal van de ene op de andere dag, je ziet steeds meer zonden bij jezelf. En dat is juist die nieuwe mens. Die ziet zichzelf in het beeld van Christus en wil Hem volgen!


Dan mogen we onszelf, jij en ik, de vraag stellen: en hoe staat het ervoor met mijn nieuwe schepping? Wat doe ik met mijn leven sinds ik een nieuwe schepping ben? Volg ik Jezus of kom ik steeds weer uit bij die oude ik? Zoek ik dat toch steeds weer op? We mogen dan zien op Jezus en ons laten bijschaven door de Heilige Geest! We mogen onze handen ophouden en het stuur overgeven! Je bent immers een nieuwe schepping!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten