zondag 11 december 2016

Mijn ziel maakt de Heere groot

Lukas 1:46 En Maria zei: Mijn ziel maakt de Heere groot,

De lofzang van Maria begint met de zin: Mijn ziel maakt de Heere groot. In eerste instantie valt dit helemaal niet op en lijkt het niet diepliggend te zijn. Een heel gewone zin en daar hoeven we verder niet zoveel aandacht aan te besteden immers. Maar toch is de tekst dieper dan je zou denken. Deze eerste zin uit de lofzang van Maria geeft de kern van ons leven weer. Want om de ziel draait het allemaal in het leven. Maar wat betekenen deze woorden dan precies?

Het woordenboek geeft als betekenis van de ziel: het niet stoffelijke gedeelte vanwaaruit de mens leeft. Het is het onsterfelijke deel van de mens en ieder mens heeft een ziel, net als dat ieder mens overigens dus een lichaam heeft. Maar Maria zingt in eerste instantie niet over haar lichaam, maar over haar ziel. Ze maakt de Heere groot met haar hart en met haar verstand, vanuit haar binnenste komt ze tot aanbidding van die grote God, die de Zaligmaker stuurt. Aanbidding kan niet dieper gaan, dan wanneer het vanuit de ziel komt. Het is je diepste ik, die niemand anders kan zien maar die je wel voelt. En daar begint Maria’s aanbidding.

Vanuit Maria mogen we dit ook verplaatsen naar ons eigen leven. Kunnen wij dit met Maria zeggen? Kunnen wij met onze ziel de Heere groot maken? Is dat het diepste dat in je leeft? Dan is de Geest ook in jou aan het werk en vormt Hij je tot Zijn eer. Je verlangens zijn dan op God gericht en je liefde voor God is niet te stuiten. Je schaamt je niet voor het Evangelie en je leven is God. Je gaat dan met hart en ziel voor Hem, want Hij is voor jou aan het kruis gegaan. Daarom is onze ziel zo belangrijk en dat is ook dat zal worden behouden.

De ziel werkt van binnenuit en dat gaat doorwerken naar buiten. Soms lijkt het net of mensen heel veel goede dingen doen en leven zoals het volgens de Bijbel hoort, maar wanneer het niet vanuit de ziel komt is het allemaal dood. Lees maar eens de brief aan Sardis in Openbaring. De gemeente leeft voorbeeldig en er is niet op aan te merken, maar diep vanbinnen mist het geloof en de liefde voor Christus. Wij zien dat niet altijd, maar God ziet het wel. We kunnen Gods geboden proberen te houden, maar als het alleen uiterlijk zo is dan is het dood. We kunnen in de kerk de hele dienst met onze handen in de lucht staan en de mooiste liederen zingen, maar als het niet vanuit je ziel komt is het dood. Harde woorden, maar het is de werkelijkheid.

Maar wanneer deze dingen wel uit onze ziel komen, als wij ons overgeven aan Jezus Christus en Hij ons binnenste bepaalt, dan wordt God ermee geprezen en groot gemaakt. Dan mogen wij net als Maria zeggen: Mijn ziel maakt groot de Heeren en daarom zing ik mooie liederen in de kerk en val ik in aanbidding, daarom probeer ik te leven naar Gods geboden en Zijn wil te doen. Dan komen wij mensen tot ons doel: God eren in ons leven.

Advent ziet uit op Kerst en er is heel veel wat we kunnen doen in deze tijd. Maar laten we het met hart en ziel doen. Alle diensten die er zijn vanuit onze ziel beleven, al het goede werk voor de armen en de zieken vanuit onze ziel doen en al het andere dat in deze tijd van het jaar gedaan wordt: doe het vanuit je ziel en de liefde voor Jezus Christus.


Dan kunnen we werkelijk zingen: Mijn ziel maakt groot de Heere en mijn geest verheugt zich in God, mijn Zaligmaker! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten