dinsdag 15 november 2016

Ik ben van U

1 Korinthe 3:23 U echter bent van Christus en Christus is van God.

Bij wie hoor jij? Op die vraag kun je veel antwoorden verwachten. Ik hoor bij feyenoord roept de een en de ander zegt: ik ben van ajax. Een ander antwoord kan zijn: ik hoor bij de evangelischen en een anders zegt bij de gereformeerden. Weer een ander zegt ik hoor bij de kinderdopers en een ander bij de volwassendopers. Zo zijn er veel voorbeelden te noemen waar je bij kunt horen, van wie je kunt zijn. Maar wanneer we deze vraag ik het licht van de Bijbel stellen, mag er maar 1 antwoord klinken: ik ben van Christus.

Ieder mens, niet één uitgezonderd, heeft zich tegen God gekeerd. Ieder mens wil vanuit zichzelf niets met God te maken hebben. Ieder mens kiest vanuit zichzelf voor zichzelf en niet voor God. Waarom is dat toch? Omdat de mens niet van God wil zijn. De mens wil zelf bepalen wat hij of zij doet en eigenlijk wil ieder mens zelf god zijn. Dat is de smet die de mens heeft gelegd op de schepping van God en dat heeft diepe wonden geslagen. De hele schepping is bevlekt en doordrenkt met zonde en de aarde zal niet lang meer bestaan. God zal het wegvagen en iets nieuws ervoor terug maken. En ieder mens, die niet in Christus gelooft, zal verloren gaan.

Dat is een keiharde boodschap, of niet? Hier worden wij mensen neergezet als tegenstanders van God en dat zijn we inderdaad. Maar God heeft het daarbij niet laten zitten, want Hij heeft vanaf het eerste moment een belofte gedaan. De mens moet een kans krijgen om zich te bekeren en het weer met God in orde te maken. Daar moet de straf voor gedragen worden, er moet bloed voor vloeien. En dat bloed heeft gevloeid op Golgotha, waar Jezus Christus aan het kruis is gegaan om te sterven voor de zonde van de mens. Om de strijd met de satan te winnen en zo de weg vrij te maken om met God verzoend te worden.

En wanneer wij deel uitmaken van die mensen, die gered zijn door het bloed van Jezus Christus, dan zijn wij van Hem! Je mag dan zeggen: ik ben van Christus! Niets is mooier op deze aarde, niets maakt je meer vervuld van blijdschap dan te zijn van Jezus Christus. Wanneer je van Hem bent, dan ben je verzoend met God en mag je uit genade leven. Je leven mag gericht zijn op Hem en hoeft niet meer gericht te zijn op jezelf. Je stelt jezelf toch alleen maar teleur, maar Hij zal je nooit teleurstellen. Hij zal er altijd voor je zijn, tot in eeuwigheid.

En Jezus wil dan in je doorwerken, Hij wil je vernieuwen. Zijn bloed druppelt elke dag en bedekt onze zonden. Hij doet onze voorspraak bij God en pleit ons vrij van onze zonden. Steeds wanneer wij de zonde doen, laat Hij Zijn handen aan God zien en toont Hij het bloed aan de Vader en zegt daarmee: Ik ben voor hem of haar aan het kruis gegaan. Zie toch de zonde niet aan en laat Uw toorn niet ontbranden, want deze is van Mij.

Zo mogen wij schuilen bij Jezus Christus. We zijn van Hem en Hij is er voor ons. Hij helpt je bij je strijd tegen de zonde, want dat doet Hem pijn en beschadigd ons. Hij wil dat we vrij worden van onze zonden en daar geeft Hij Zijn Heilige Geest voor. En die wil ons leren Wie Jezus is, meer en meer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten