vrijdag 18 november 2016

Scheur uw hart voor de genadige God

Joel 2:13 En scheur uw hart en niet uw kleren. Bekeer u tot de Heere, uw God, want Hij is genadig en barmhartig, geduldig en rijk aan goedertierenheid, en Hij heeft berouw over het kwaad.

Als je Joel 2 leest, dan wordt je bijna bang van binnen. De dag van de Heere komt eraan, dat wordt in dit gedeelte aangegeven. En voordat die dag komt, moeten alle vijanden van God vluchten, ze zullen niet weten waar ze het zoeken moeten. Er zal een ontzaglijk vuur over de aarde gaan en alles vernietigen en er zal een totale chaos zijn. Daar kunnen we openbaring naast leggen, want daar worden dergelijke gebeurtenissen ook beschreven. Het gaat dus niet alleen om die tijd, maar het is vandaag de dag ook realiteit. Deze waarschuwing telt ook nu nog.

Maar dan in vers 12 klinkt er ineens de oproep tot bekering en in vers 13 wordt het persoonlijk gemaakt. Scheur uw hart en niet uw kleren. Hoeveel mensen zien we wel niet figuurlijk hun kleren scheuren. Ze zeggen dat ze bij God horen, maar leven er totaal niet naar. Andere mensen leven volgens Bijbelse wetten, maar in hun hart is het allemaal voor de buitenkant. Ze bekeren zich niet van hun zonden, ze geven zich niet over aan Christus. Dan is dit een wake-up call! Bekeer uw hart, wij moeten onszelf allemaal voor het licht van de Bijbel zetten: is mijn berouw echt? Heb ik verdriet van mijn zonden? Wil ik echt bij Jezus horen?

Bekeer je dan tot de Heere, uw God, want Hij is genadig en barmhartig, geduldig en rijk aan goedertierenheid. Hier word ons verteld dat het niet om een God gaat, maar om uw God. Hij is je God, Hij kent je van jongs af aan en Hij heeft je als kind Zijn zegen al gegeven. En al die tijd, tot nu toe, heeft Hij Zijn belofte niet verbroken. Het is jouw God! En je moet je bekeren van je verkeerde dingen, bekeren van je innerlijke zonden en niet ermee doorgaan. Christus is voor die zonden aan het kruis gegaan, maar Hij is het niet waard dat wij blijven zondigen. Hij wil dat we rein leven.

En God zal ons steeds in genade aannemen wanneer we ons bekeren. Want Hij is barmhartig en geduldig. Hij kent ons en weet hoe wij mensen zijn. God heeft geduld met ons en dat geeft aan dat Hij ons kent. Hij straft ons niet direct voor de zonden, maar geeft ons tijd om te bekeren. Hij is rijk aan goedertierenheid. Zijn liefde gaat zo ver, dat zelfs Zijn Zoon aan het kruis moest om te sterven voor de zonde. Om de straf van de mensen te dragen en ze op die manier schoon te wassen van alle ongerechtigheid. En zo is God genadig, want wij hebben niets verdiend. Het is allemaal om niet, allemaal uit liefde en het komt allemaal alleen van Zijn kant.

Dan mogen jij en ik het belijden: Ik buig mij neer voor de God en aanbid Hem. Ik belijd niet alleen met mijn tong dat Hij de Heere is, maar ik wil ook mijn hart bekeren. Heere, wast U mij toch helemaal en laat mij gericht zijn op U. mijn ogen zijn vaak verduisterd, zodat ik U niet altijd zie. Maar wanneer U mij op deze manier oproept om mijn oog op U te vestigen, dan blijkt daaruit weer Uw onuitputtelijke bron van liefde.


Maak mij rein voor U, als gelouterd goud en zuiver zilver! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten