dinsdag 3 februari 2015

Christus leeft in mij

Galaten 2:20 Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven.
Kijk eens naar je handen, zie je daar gaten in zitten? Kijk eens naar je voeten, hebben daar spijkers in gezeten? Je zult niets zien en zo zal het bij Paulus ook zijn geweest. Hij heeft geen gaten in zijn handen gehad en ook niet in zijn voeten, maar toch zegt hij dat hij met Christus is gekruisigd. Hoe kan hij dat nu zeggen? Hij heeft makkelijk praten, want hij heeft zelf niet aan dat kruis gehangen. En ik ook niet en jij ook niet. Toch mogen we Paulus nazeggen: ik ben met Christus gekruisigd. Kun je dat? Is dat ook jouw belijdenis?
Dat je gekruisigd bent met Christus betekent niet dat je ook daadwerkelijk aan een kruis hebt gehangen. Nee, dat is ook niet het belangrijkste van het kruis. Christus is gestorven aan het kruis en heeft Zijn leven afgelegd. Paulus heeft Zijn leven ook afgelegd, hij is gestorven. Zijn eigen ik is gestorven en nu leeft Christus in Hem! Is jouw eigen ik ook gestorven, of probeer die nog krampachtig vast te houden. Je houdt het maar in leven, want je kunt niet zonder. Je kunt je niet overgeven aan Christus, terwijl je heel goed weet dat je Hem nodig hebt. Dan wil Christus je daar de kracht voor geven, wij hebben die kracht elke dag weer nodig en Hij wil het geven.
Het is toch prachtig dat Paulus zegt: Christus leeft in mij. Soms zijn er momenten dat ik dat ook kan zeggen, maar er zijn ook momenten dat het totaal niet in mij leeft. Christus lijkt helemaal niet in mij te leven, ik doe alleen wat ikzelf belangrijk vind en wat ik zelf wil. Dat is dat vervelende vlees waar wij nog in leven. Dat vlees houdt ons tegen om volledig te leven naar de wil van God. Maar toch mogen we zeggen: Christus leeft in mij. Ik doe nog zonden, maar door Zijn genade worden die vergeven. Dat is geen vrijbrief om zonden te doen, want als je het zo ziet dan leeft Christus niet in je. Het kost strijd, waarin je wordt bijgestaan door de Allerhoogste.
Ja, ik leef door het geloof in de Zoon van God. Zonder dat geloof zou mijn leven helemaal geen inhoud hebben. Het is niet voor de buitenkant of iets van tijdelijke aard. Nee, het is voor eeuwig. Ik mag nu leven, door het geloof in de Zoon van God! Voor eeuwig mag ik leven in de wetenschap dat ik bij Hem hoor. Dat maakt me blij van binnen. Jou ook? Maakt het je blij dat Christus voor jouw zonden is gestorven en dat Hij je zo heeft liefgehad dat Hij Zichzelf voor jou heeft overgegeven? Dan ben je een gezegend mens en mag je leven door de Geest.
Christus leeft in ons! Wat een geweldig voorrecht om dat te mogen weten en dat te mogen ervaren. Hij zegt niet: Ik ben voor je aan het kruis gegaan en nu zoek je het zelf maar uit. Hij zegt: Ik leef in je! Dat geeft ons steun en kracht en blijdschap in Hem. Dat geeft ons ook verantwoordelijkheid voor wat we doen, want Christus leeft in ons. Dat is bepalend bij de keuzes die we maken.. Doe ik dit wel en dat niet, met welke zaken houd ik me bezig. Dat bepaald welke muziek je maakt of luistert, welke films je kijkt, hoeveel je geeft aan arme mensen, hoeveel aandacht je gezin krijgt en zo kunnen we een hele lange lijst maken. Maar het begin van al onze keuzes is Christus! Hij leeft voor eeuwig! Ook in jou?
Lieve Heere Jezus, als ik eraan denk. Dat U voor mij stierf wat een kostbaar geschenk. Bij U wil ik horen, heel dicht bij U zijn. Ondanks al mijn zonden, angst en al mijn pijn. Leef toch in mij, Heere!

1 opmerking: