dinsdag 10 februari 2015

Smaakmakers

Mattheus 5:13 U bent het zout van de aarde; maar als het zout zijn smaak verloren heeft, waarmee zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer voor dan om weggeworpen te worden en door de mensen vertrapt te worden.

Als je altijd gewend bent om zout te eten op bijvoorbeeld je aardappels, dan vind je het niet lekker als je ineens aardappels zonder zout eet. De smaak is weg die er voor jou hoort te zijn. Zout is een smaakmaker, maar ook een conserveermiddel. Je kunt er etenswaren langer mee bewaren zonder dat het bederft. Maar wat als zout deze beide functies verliest? Dan is het nergens meer goed voor.

Diepe woorden van de Heere Jezus, maar ook harde woorden. Hij heeft het over ons bestaan hier op aarde en de manier waarop wij in de wereld leven. Onze levenswijze en wat we wel en niet doen vanuit ons geloof. Wat laten we zien aan de wereld om ons heen en zijn we ons daarvan bewust?

Wij zijn het zout van de aarde, wij geven de aarde haar smaak. Kinderen van God zijn de smaakmakers van de schepping. God heeft ons geschapen om Hem te dienen en later heeft Hij Zijn Zoon gegeven om ons te redden. Als wij vanuit de liefde van Christus leven, dan zijn wij het zout der aarde. We kunnen het niet ontkennen, want Jezus heeft het zelf gezegd: u bent het zout van de aarde.

Hoe kunnen wij dan zout zijn? Wanneer heeft de aarde smaak voor God? Als Hij gediend wordt, dan is het voor God goed. Hij heeft de mensen geschapen en wil dat ze Hem dienen. Als wij vanuit het geloof leven en daaruit handelen, door genade van de Heere Jezus, dan mag je het zout zijn. Je mag leven tot Zijn eer. Dat geeft ook dat er een oproep in de tekst zit: zorg dat je het zout bent! Dat de mensen aan je kunnen zien dat je bij Mij hoort en voor Mij leeft.

Hoe laat je dat zien? Hoe laat je zien dat God en Jezus belangrijk voor je zijn? Hoe laat JIJ dat zien en hoe laat IK dat zien? Nee, het is niet strikt de regels houden omdat het moet en keurig in pas lopen met wat andere mensen vinden. Het is wel leven vanuit Christus. Dan is het voornaamste doel van je leven Hem groot maken. Mensen laten zien dat je anders bent, niet dat je beter bent, maar anders met de dingen omgaat. Je vraagt je niet af wat wil ik, maar wat wil God!

Er zit ook een waarschuwing in de tekst, want als het zout zijn smaak verliest, dat wil dus zeggen zijn geloof en wat erbij hoort, die is nergens meer goed voor. Als je dus niet (meer) gelooft dan komt het niet goed. Het enige wat overblijft is dat je weggeworpen wordt en vertrapt. Blijf dus in Christus en leef vanuit Hem! Ga niet de weg op van de wereld en alles wat daarbij hoort. Want dan is je smaak weg, je leeft voor jezelf. Wij vinden onszelf allemaal wel belangrijk, maar de vraag is: Wie staat op de eerste plek en hoe is dat terug te zien in je leven?


Heere God, help mij om het zout van deze aarde te zijn en dat alles wat ik doe tot reukwerk mag zijn tot Uw eer. Het is vaak zo moeilijk om te leven tot Uw eer, er wordt zoveel aan mij getrokken, maar Heere ik weet dat U mij wilt helpen. Ik leg mijn leven in Uw hand en wilt U het leiden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten