zondag 1 februari 2015

Leer mij volgen, met een rustig en kalme moed

Richteren 7:16 Toen verdeelde hij de driehonderd man in drie groepen en gaf iedereen een bazuin en lege kruiken in de hand, met fakkels binnen de kruiken.
Daar sta je dan, je bent een soldaat in het leger van Israël. Begonnen met een grote groep van 32000 soldaten. Van die groep zijn er 31700 soldaten weggestuurd en er zijn er nog maar 300 over. Je moet de strijd aan met een leger dat ontelbaar is. Een groot en machtig leger waar het volk al jaren problemen mee heeft. Eindelijk mag je de strijd aan en wat word je in de hand gegeven? Een kruik en een fakkel! Dan moet je toch wel gek zijn om zo de strijd aan te gaan! Of je bent moedig en hebt vertrouwen in God.
Zo was de situatie voor de soldaten van Israël. God had de meesten af laten vallen en een klein leger overgehouden om Zijn plan ten uitvoer te brengen. Het volk zou Midian niet verslaan, maar God zou de vijand verslaan. De mannen van Israël werden inderdaad met een kruik en een fakkel naar de strijd gestuurd, maar door het plan van Gideon, het plan van God, werden de mannen van Midian verslagen. Midden in de nacht sloegen ze de kruiken kapot en bliezen alle mannen op de bazuin. Het was een oorverdovend geluid en het leek een gigantisch leger. De mannen van Midian raakten in paniek en begonnen met elkaar te vechten. Zo eindigde de strijd met een overwinning voor Israël, zonder dat ze een zwaard in de hand hebben gehad. God heeft ze de overwinning gegeven, Hij heeft Zijn grootheid laten zien.
Vertrouwen op God en de moed hebben blind voor Hem te gaan, dat is wat centraal staat in deze geschiedenis. Wij snappen niet altijd wat er gebeurt of hoe we in dit leven staande moeten blijven. Er kan zoveel spelen, zoals spanning in je huwelijk of problemen met andere mensen. Je kunt tegenslag krijgen in je leven of je kunt een onzichtbare vijand hebben, iets dat je steeds weer een tik geeft. Maar het kan ook zijn dat het je voor de wind gaat en dat je eigenlijk nergens over hoeft na te denken. Je hoeft alleen te denken: hoe kan ik meer geld verdienen of wat zal ik eens met mijn vrije tijd doen? In beide situaties staat er 1 ding centraal: Heb je de moed om op God te vertrouwen?
Vertrouwen op God gaat ten koste van jezelf, je kunt niet op allebei vertrouwen. Je moet jezelf blootstellen aan God grootheid en Hem aan het werk laten. Je mag je handen optillen en zeggen: God het is voor U. Doet U toch met mij wat het beste voor me is, ook al begrijp ik dat misschien niet altijd. De soldaten begrepen het waarschijnlijk ook niet, maar toch gingen op weg naar de vijand met hun kruik en fakkel. Dat is vertrouwen en daar is moed voor nodig!
Vanuit die moed mogen wij zoeken naar God weg in ons leven. Wat wilt U dat ik doen zal, Heere? Jezus heeft voor mij geleden en ik wil U mijn dank geven en U aanbidden in en met mijn leven. God zal zeker naast je staan, Hij zal het vertrouwen in Hem nooit beschamen. Daar kun je zeker van zijn, al lijkt het misschien niet altijd zo. God weet wat goed voor ons is en dat mogen we van Hem ontvangen.
Laat jouw en mijn gebed dan zijn: leer mij volgen zonder vragen, Vader wat Gij doet is goed. Leer mij slechts het heden dragen, met een rustig, kalme moed. Want waar de weg mij brengen moge, aan U hand trouwe Vader, loop ik met gesloten ogen naar het onbekende land!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten