vrijdag 30 januari 2015

Ik ben met u

Jesaja 41:10 Wees niet bevreesd, want Ik ben met u, wees niet verschrikt, want Ik ben Uw God. Ik sterk u, ook help Ik u, ook ondersteun Ik u met Mijn rechterhand, die gerechtigheid werkt.
Onzekere tijden maken ons soms aan het wankelen. We worden er helemaal in mee gesleurd en het trekt aan ons. In welke situatie we ook zitten, soms lijkt ons leven iets om niet door te komen. We vangen klap na klap en het zit tegen. Er gebeuren verschrikkelijke dingen en we leven in grote onzekerheid. We kunnen dan inzinken en wegzakken in het geloof. We kunnen vol met vragen zitten over waarom iets gebeurt. We begrijpen het niet en het verscheurt ons vanbinnen.
God weet ook dat wij zulke situaties meemaken. Hij kent ons door en door en ziet wat er gebeurt. Hij ziet het verdriet in ons hart, de onzekerheid die ons gek maakt. God weet en ziet alles. Hij laat ook heel veel gebeuren, zaken die wij niet begrijpen. Soms lijkt het of Hij niets doet, zoveel bidden en zoveel smeken, maar het helpt niet. Is God er dan wel? Luistert Hij wel?
Dan mogen we de tekst van Jesaja lezen en daar een grote troost uit putten. Want God weet dat het gebeurd, maar Hij blijft niet staan kijken vanaf de zijlijn. Hij is bij ons en wil ons tot hulp zijn. God zegt: wees niet bevreesd, want Ik ben met u. Die grote God is met ons, met jou. God ziet je, Hij kent je en Hij is bij je. Hij laat je niet verdrinken in je verdriet of onzekerheid, Hij wil bij je zijn. Hij staat naast je en laat je niet meer los. Hij geeft je kracht en omringt je met Zijn Goddelijke armen. Je hoeft niet bang te zijn, want Hij is bij je.
Hij wil je sterken en ondersteunen. Wij mensen proberen dat ook vaak, maar we schieten dan zoveel tekort. We kunnen een arm om iemands schouder leggen of een woord spreken, maar het helpt weinig tot niets. Het is goed om dit te doen, te laten weten dat de ander er niet alleen voor staat. Maar als God ons sterkt en ondersteunt, dan is daar de Schepper die met Zijn rechterhand over ons waakt. Hij laat je niet los, Hij geeft je kracht!
In die onzekere en bange tijd mag je bij Hem schuilen. Hij zal tegen niemand zeggen: Ik ben er niet voor jou. Nee, wanneer je je toevlucht tot Hem neemt dan geldt deze tekst ook voor jou. God is beschikbaar voor iedereen en Hij wil je dragen. Je mag je vragen en je zorgen aan Hem vertellen, je mag ze zelfs naar Hem roepen! Hij wil dat wij met onze lasten en problemen naar Hem komen en Hij zal je dan tot steun zijn.
Leg maar stil jouw hand in Zijn handen en laat God je leiden. Hij wil ons nabij Zijn en ook voor jou een vesting zijn waar je kunt schuilen. Vertrouw op Hem en luister naar Zijn woorden. Hij zegt ook tegen jou: wees niet bevreesd, want Ik ben met je.

1 opmerking:

  1. Ja dat wil ik: mijn hand in Zijn handen leggen en me laten leiden door Hem.

    BeantwoordenVerwijderen