donderdag 22 januari 2015

De wet leert Christus kennen

Romeinen 7:7 Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Volstrekt niet! Ja, ik zou de zonde niet hebben leren kennen dan door de wet. Ik zou immers ook niet geweten hebben dat begeerte zonde was, als de wet niet zei: U zult niet begeren.

Iedere morgen kijk ik in de spiegel. Wel meerdere malen soms. Sommige mensen staan er zelfs uren voor. Zichzelf aan het bekijken en vooral kijken we dan naar de plekken die we liever niet hebben. En al die plekken proberen we vervolgens weg te werken. We zoeken naar perfectie. We willen er zo mooi mogelijk uit zien. Maar toch elke keer als we in de spiegel kijken, dan zien we weer plekken die we niet willen zien.

Dat is nou precies de werking van de wet. De wet laat je zien wie je zelf bent. En elke keer als je de wet hoort, dan weet je hoe je vanbinnen bent. Misschien leef je wel een perfect leven aan de buitenkant. Er is een laag make-up over de binnenkant gedaan. Je doet goed je best voor de kerk en voor anderen. Toch word je in de wet weer aangesproken. Hij roept je elke keer bij je naam. Veel mensen willen daarom niets van de wet afweten. Ze hebben er een hekel aan. De willen het niet eens horen.

Ik zie het anders. De wet leert mij Christus kennen. Hij laat me allereerst zien wie ikzelf ben. En dat is niet best. Ik kan zo in alle punten van de wet zaken van mijzelf opnoemen. Net als in de spiegel zie ik dan elke keer de plekken die ik niet wil zien. Daardoor weet ik ook dat ik de wet niet kan houden.

En dan komt het mooiste, het heerlijkste en wonderlijkste ten tonele dat er ook maar bestaat. Namelijk Jezus Christus. Hiervoor is Hij namelijk naar de aarde gekomen. Omdat wij niet aan Gods eis kunnen voldoen, is Hij voor ons in de plek gaan staan. Hij is voor mij gestorven. Hij voor mij, daar ik anders voor eeuwig zou sterven. Maar nu mag ik eeuwig leven. Straks voor eeuwig bij Hem zijn.

Elke keer als ik de wet hoor, dan besef ik weer hoe mooi en geweldig het werk van Christus is. Dan wordt ik in eerste instantie bedroefd over mezelf, maar daarna word ik blij in Christus. Hij heeft mij verlost. Hij laat mij ook door de spiegel zien waarom Hij dat heeft gedaan.

Kijk in de spiegel en blijf niet naar jezelf terugkijken, maar kijk daarna omhoog en zie op Hem die je vergeven wil schenken van jou zonden.


Here Jezus, dank U voor Uw liefdevolle werk. Voor Uw genade die ik niet heb verdiend. Laat ons door Uw wet zien, dat wij het niet waard zijn Uw kind te zijn, maar door Uw bloed schoon worden gewassen en daardoor toch bij U mogen horen en straks voor altijd bij U zijn. Halleluja!

1 opmerking:

  1. helemaal mee eens, door de wet leer je zonde kennen. De wet is een spiegel waarin je jezelf goed ziet hoe je telkens tekort komt. Dan ga je zien dat je een verlosser nodig hebt; dat je je zaligheid buiten jezelf moet zoeken in Jezus Christus. Gods barmhartigheid is zo groot als een oceaan.

    BeantwoordenVerwijderen