zondag 18 januari 2015

oneindige liefde

Romeinen 8:35 Wie zal ons kunnen scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, of naaktheid, of gevaar, of zwaard?

Heb je al eens iets vastgelijmd en dat je er vervolgens achter bent gekomen dat het niet meer los wil? Je kunt zo hard trekken als je maar wilt, maar je krijgt het niet meer van elkaar. Je kunt erop slaan, schoppen, springen of allerlei materialen gebruiken, je krijgt het niet meer los. Zo is het ook met de liefde van Christus.

De liefde van Christus is niet te verbreken, het is zo sterk! Een mens valt steeds weer in zonde, het lukt ons niet om een leven zonder zonde te hebben. We zijn zwak in onszelf en handelen nog zo vaak naar het vlees. We proberen het op allerlei manieren, we proberen onszelf goed te praten of de zonde te vergoelijken. Zo van: het is toch niet zo erg. Een vloekje moet toch kunnen of ik werk maar een beetje zwart. Ik betaal al genoeg belasting. Zo zijn er tal van voorbeelden te noemen en iedereen heeft voorbeeld waar hij of zij mee te maken heeft. Dat is niet goed, dat is zonde! Daar moeten we van doordrongen zijn, zonde is zonde.

Toch kan die zonde ons niet meer scheiden van Christus! Zijn liefde voor ons is oneindig. Hij zegt niet: nu heb je teveel zonden gedaan, Ik ben niet meer voor jou gestorven. Je hoort niet meer bij mij. Nee, Jezus liefde kent geen grenzen. Zijn genade is onbeperkt en daar mogen we ook van doordrongen zijn. Wij moeten absoluut niet doorleven met zonden, maar we mogen wel weten dat we altijd bij Christus mogen komen met onze zonden. Hij wil ons met Zijn oneindige liefde blijven vergeven! Wat een heerlijke Verlosser is dat!

Maar Hij wil ons met Zijn liefde ook steeds dichter bij Hem laten leven. De liefde van Christus houdt niet alleen in dat we vergeving van zonden ontvangen, maar dat we ook geheiligd worden. Ons leven komt in teken te staan van Hem! Wij proberen vanuit onszelf met het minimale genoeg te nemen, maar Christus wil dat we meer van Hem ontvangen. Door Zijn liefde wil Hij ons steeds meer leren. Zolang we hier op aarde zijn, wil Hij ons blijven besprenkelen met Zijn liefde en Zijn Geest! Zonder dat we het verdienen, ontvangen we dat van Hem! Hij is geweldig!

Het maakt mij stil en verwonderd dat Hij zoveel van mij houdt. Ik, een klein nietig mens, krijg zoveel van die prachtige Messias. Hij wil zo dicht bij me zijn en houdt onvoorwaardelijk van mij. Hij zegt nooit: je bent het niet waard Mijn kind te zijn. Nee, Hij wil steeds weer dat ik bij Hem terugkom en me laat zegenen door Hem! Een liefde die wij mensen niet kennen, niet tegenover elkaar en niet naar God. Wij schieten tekort, maar Hij wil ons dat wel steeds meer geven.

Wij mogen steeds meer lijken op Christus. We mogen ons laten leiden en door Zijn liefde een heiliger leven hebben. Dat wil niet zeggen dat wij steeds beter worden, maar dat we door Christus meer op Hem lijken. Ons leven wordt aan Hem toegewijd en maakt dat we meer en meer leven voor Hem. Dat moeten we niet onder stoelen of banken duwen, maar uitdragen in deze wereld. Zijn liefde uitstralen want we willen toch dat iedereen die oneindige liefde aanvaardt?

Een prachtig Engels lied heeft de volgende woorden: unending love, amazing grace! Dank U Heere Jezus voor Uw oneindige liefde, ik kan het niet bevatten maar ik weet dat U het geeft en dan is het goed. Dank U voor Uw genade, ook zo oneindig groot. U bent het waard geprezen, aanbeden en gediend te worden! Halleluja!

1 opmerking: