woensdag 7 januari 2015

Vergeven

Mattheus 6: 12 En vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.
Het was een bijzonder moment toen de moeder tegen de jongen sprak. De jongen had zijn geweer gepakt op de bewuste dag en was in het wilde weg door de straat gaan schieten. Hij schoot op alles wat bewoog, zo ook op de zoon van de vrouw en stopte pas toen hij was overmand door de politie. De jongen werd veroordeeld tot de doodstraf. Er was geen andere straf voor wat hij heeft gedaan.
De slechtste mens op aarde, ken je die? En wie doet er op aarde de meeste zonden? Ik ken er een van en dat ben ikzelf. Jij kent er ook een van, want dat ben jezelf. Wij zijn allemaal net als deze jongen die hier die mensen doodschiet. Ik bedoel niet dat we in het aardse opzicht net als hem zijn, maar in geestelijke zin zijn we allemaal hetzelfde. Geen mens uitgezonderd. Wij doen dit allemaal elke dag tegen God. We zetten ons elke dag tegen Hem af en doen onze eigen wil.
Het verhaal gaat verder. Op de dag dat de jongen wordt veroordeeld spreekt de moeder op de landelijke televisie. Iedereen zit aan de buis gekluisterd en de vrouw verteld eerst een paar woorden over haar zoon. Vervolgens gaat ze verder over de jongen die het bloedbad heeft aangericht. Ze kijkt recht in de camera en vertelt deze jongen: Ik vergeef je! Alles wat je hebt gedaan, hoe verschrikkelijk ook, ja je hebt zelfs mijn eigen zoon gedood, maar ik vergeef je. Ik heb hetzelfde meegemaakt, want Christus heeft mij vergeven. Hij heeft voor mijn zonden betaald en nu mag ik vrij zijn. Daarom vergeef ik ook jou jongen!
Hoe indrukwekkend is dit? Zo indrukwekkend is het ook wat de Here Jezus ons hier leert bidden. Vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij onze schuldenaren vergeven.
Heb jij vergeving ontvangen? Zo ja, waarvoor? Christus wil je vergeven omdat je zondig bent, je bent tegen Hem opgestaan en je hebt rug naar Hem toegekeerd. Maar Hij zegt toch tegen je: Ik vergeef je! En niet maar 1 keer, maar elke dag wil Ik je weer vergeven. Elke dag wil jij weer je eigen dingen doen en dat zijn niet Mijn dingen, elke dag val je weer terug. Maar weet je, Ik heb voor jou de straf gedragen en iedere keer als je bij me komt om vergeving te vragen voor de zonden? Dan vergeef Ik ze. God wil ze dan vergeven en er niet meer aan denken, door het bloed van Zijn Zoon.
Als je dat weet, dan moeten wij ook elkaar vergeven. Wees dus de minste en vraag de ander om vergeving, ook al vind je dat niet terecht. Jouw vergeving is ook alleen terecht omdat Christus de minste wil zijn. Misschien moet je wel vergeving vragen aan je man of vrouw of vriend of vriendin, misschien wel aan je kind of iemand uit de omgeving. Doe het, want Christus geeft ons die opdracht.
God wil ook al jouw zonden vergeven. Hij wil ze wegnemen, maar je moet wel naar Christus toe. Daar is die vergeving te krijgen. Je kunt er zelf niets aan doen, Hij heeft het gedaan. Laat Hem je wassen en je zult je voelen zoals je nog nooit hebt gevoeld. Hoe dan? Als een koningskind dat gered is door de Prins. Christus heeft je straf gedragen. ‘
Hoe heerlijk is die boodschap. Ik voor jou, want anders zou je moeten sterven en voor altijd zonder God leven. Hij wil je Redder zijn, dat is toch een machtig woord? Bid je dan dat heerlijke gebed mee:
Here, vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven de mensen die ons iets schuldig zijn. Help mij daarbij Heer, want ik vind het zo moeilijk om de minste te zijn. Ik wil mijn hoofd niet opgeven, maar geef dat ik dat met Uw hulp kan doen!

1 opmerking: