maandag 19 januari 2015

Houd je van Mij?

Johannes 21:16 Hij zei opnieuw tegen hem, voor de tweede keer: Simon, zoon van Jona, hebt u Mij lief? Hij zei tegen Hem: Ja, Heere, U weet dat ik van U houd. Hij zei tegen hem: Hoed Mijn schapen.

Vaak als ik thuis van het werk of op andere momenten als ik ben weggeweest, komt mijn dochter naar mij toe en geeft me een heerlijke omhelzing. Een knuffel waar je hart van op hol slaat. Je groeit een meter en voelt je zo verbonden met je kind. Ook als ze ’s avonds naar bed gaat en als ik de deur achter me sluit, dan roept ze me soms toe: Ik hou van je! O, je hart smelt op deze momenten. Ook al halen ze soms overdag het bloed onder je nagels vandaan, dan maakt dit het allemaal weer goed. Je kind houdt van je, dat is een mooiste gevoel voor een vader.

De Heere Jezus vraagt aan Petrus: hou je van Mij? Hij vraagt dit niet een keer en niet twee keer, maar wel drie keer. Jezus wil het steeds weer horen en herhaalt de vraag drie keer. Dit is natuurlijk ook symbolisch omdat Petrus de Heere drie keer heeft verloochend. Maar het gaat ten diepste om de vraag; hou je van Mij?

Wat is jouw antwoord op deze vraag? Ik wil dat je daar even over nadenkt en niet zomaar direct ja zegt. Het gaat niet om een snel ja, maar om een gemeende ja. Hou je van Christus? Christus weet natuurlijk hoe het in jouw hart ervoor staat. Hij weet of je van Hem houdt! Maar dat wist Hij ook van Petrus en toch vroeg Hij het aan Petrus. Houd je van Mij? Spreek je jij liefde voor Christus uit? Laat je Christus elke keer weten hoeveel Hij voor jou betekent? Het is voor Hem net als mijn dochter voor mij. Elke keer wanneer Christus van je hoort dat je van Hem houdt, wordt Hij blij. Hij wil het steeds weer uit je mond horen en niet met loze kreten, maar met gemeende woorden uit het diepst van je hart.

Je mag Christus een knuffel geven zoals mijn dochter mij een knuffel geeft. Als ze mij nooit een knuffel geeft dan weet ik niet of ze me waardeert. Zo mag je Christus ook elke dag knuffelen! Je kunt Hem natuurlijk niet lijfelijk knuffelen, maar wel op een geestelijke manier.

Christus kun je knuffelen door voor Hem te leven. Dankbaar te leven omdat Hij voor jou is gestorven. Blijmoedig het evangelie vertellen aan de mensen om je heen. Aan anderen laten zien wat Hij voor je betekent. Soms kan mijn dochter zo mooi zeggen: Dat is mijn vader! Daar klinkt een stuk trots doorheen. Zo moet het ook met jou en Christus zijn. Je moet met trots zeggen: dat is mijn Vader.


In vers 19 lees je dat Petrus Christus heeft verheerlijkt door zijn dood. Hij is een verschrikkelijke dood gestorven, maar omwille van Christus. Heb jij dat ook voor Hem over? Je hoeft niet een vreselijke dood te sterven voor Hem, maar leven naar Zijn eer is het minste toch? Als je leeft voor Hem geef je Hem steeds weer die knuffel en geloof me, als je die knuffel ervaart wil je nooit meer anders. Die knuffels kun je niet geven als je in de wereld leeft, als je zonder God leeft. Misschien lees je en bid je en ga je naar de kerk, maar dat hoeft niet knuffelen te zijn. Knuffelen doe je uit liefde en vanuit je hart. Je wilt Hem geen pijn doen door steeds maar met andere dingen bezig te zijn. Zoek de knuffel van Hem, Zijn armen heeft Hij naar je uitgestrekt. Stap erin en laat je erin meevoeren. Bid om veel knuffels! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten