maandag 16 februari 2015

De weg van je leven

Handelingen 9:6 En hij zei, bevend en verbaasd: Heere, wat wilt U dat ik doen zal? En de Heere zei tegen hem: sta op en ga de stad in en daar zal u gezegd worden wat u moet doen.
Soms gebeuren er dingen in je leven die je totaal niet verwacht. Er komt iets op je pad, dat eigenlijk niet in je eigen plaatje past. Je hebt zelf iets anders voor ogen, maar op een of andere manier loopt het anders. Dat kan op verschillende manieren, misschien kun je zelf wel iets aanwijzen wat bij jou zo gelopen is. Het heeft ook verschillende redenen, redenen die wij niet altijd zien of begrijpen. Toch zijn wij het zelf niet die uiteindelijk onze eigen weg bepalen, maar is het God die onze weg bepaalt.
Paulus is op weg naar Damascus en wordt overvallen door Jezus, Degene die hij zo haat. Jezus spreekt tot Paulus en zet hem stil. Tot hier en niet verder, Paulus. Jij wilt Mijn kinderen vervolgen, maar dat is niet wat jij moet doen. Ik heb een andere weg met jou, je moet kinderen van mij roepen. Je moet ze laten weten dat Ik echt ben en dat Ik ze lief heb. Paulus reageert met de vraag: Wat wilt U dat ik doen zal. Hij bepaalt niet zelf niet meer wat hij doet, maar Christus bepaalt wat hij doet. Dat is een onverwachte wending, maar wel een levensbepalende wending. Een geschiedenis die zo past in een prachtige roman.
Kijk eens naar Paulus, die op dat moment trouwens nog Saulus heet, en let eens op het antwoord dat hij geeft. Hij protesteert niet, maar laat Christus spreken. En als Christus is uitgesproken is het enige dat Paulus doet een vraag stellen. Heere, wat wilt U dat ik doen zal. Zo legt Paulus zijn leven in de handen van Jezus. Hij weet niet wat het Hem gaat brengen, hij heeft Jezus nog maar net ontmoet. En toch legt hij zijn leven neer bij Christus. Hij weet: ik ben zelf niet meer de baas van mijn leven, maar mijn leven is van Christus. Daar is het goed en Christus weet wat ik moet doen.
Hoe is dat bij jou en mij? Misschien is het al heel wat jaren terug dat je Christus hebt leren kennen, maar misschien ook nog wel heel kort geleden. Maar toen Christus Zich aan jou heeft bekendgemaakt, wat was jou antwoord? Is dat antwoord hetzelfde als de vraag van Paulus: Heere, wat wilt U dat ik doen zal. Dat is moeilijk, want je raakt de regie over je eigen leven kwijt. Je kunt zelf niet meer alles bepalen, het wordt bepaald door Hem. Hij wil je leiden in je keuzes en in de beslissingen die je maakt. Maar je moet het wel overgeven. Ben je daartoe bereid?
Dan kan het zijn dat er zaken anders lopen dan je zelf hebt voorzien. Je leven kan een andere wending krijgen, want je krijgt andere prioriteiten. De weg die je moet gaan kan misschien wel een moeilijke zijn, maar het is nooit te moeilijk want Christus is bij je. Hij zegt niet alleen: keer om! Maar Hij wil je daar ook in bijstaan. Misschien moet je wel bepaalde dingen laten, omdat het je relatie met Hem in de weg staat, durf je het aan?
Christus zal ons altijd leiden. In moeilijke tijden, maar ook als het ons voor de wind gaat. Hij is altijd bij je en onze weg mag in Zijn handen liggen. Die weg is de weg naar de zaligheid, dat is de hoofdweg. Er zijn verschillende rijbanen en iedereen heeft zijn of haar eigen rijbaan. Maar het is wel de weg naar de hemel. Het is goed om daar bij stil te staan en misschien moet je van rijbaan wisselen. Vraag Jezus om je te laten zien wat er moet gebeuren en laat hem je levensweg bepalen. Dan is het niet altijd een comfortabele weg, maar wel een weg met een geweldig eindpunt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten