maandag 8 december 2014

Al onze tranen zullen worden afgewist

Al onze tranen zullen worden afgewist

Openbaring 7:17 Want het Lam, Dat in het midden van de troon is, zal hen weiden en zal hen geleiden naar de levende waterbronnen. En God zal alle tranen van hun ogen afwissen.

Hoe staat het ervoor in je leven. Het is goed om soms je situatie te evalueren en te kijken hoe staat alles er nu voor? Je kijkt terug naar wat er de afgelopen tijd is gebeurd en je kijkt naar je huidige situatie. Die situatie is voor iedereen verschillend. Misschien heb je de laatste tijd wel op de toppen van je geloof geleefd en lijkt het wel of alles je aan komt waaien. Het kan ook zijn dat je door een diep dal bent gegaan en dat er veel verdriet bij je heerst. Als je zo aan het evalueren bent is het ook goed om verder om je heen te kijken dan je eigen ik, maar ook goed en noodzakelijk om vooruit te kijken. Te kijken naar wat er komen gaat. De tekst van vandaag is een troostvolle tekst en ook al ben je niet verdrietig, maar zit je bijvoorbeeld op een roze wolk, kijk eens om je heen dan word je ook verdrietig en dan mag je ook vooruit kijken.

Als je om je heen kijkt dan zie je op de wereld veel ellende. Het is een akelig woord, maar het geeft zo goed de situatie weer op de aarde. Als ik kijk naar alle christenen die vervolgd worden in islamitische landen dan krijg ik een brok in mijn keel. Die mensen hebben God leren kennen en omdat er zoveel haat tegen God is worden die mensen vervolgd. Uiteindelijk draait het niet om die mensen, maar om Christus die word gehaat. Als ik naar onze situatie kijk dan denk ik: het is zo slecht nog niet, maar als ik kijk naar mijn broers en zussen in die landen dan wordt mijn gebed: kom haastig, Heere Jezus!

Als ik kijk naar de kinderen in arme landen of mensen die misbruikt worden, mensen die slaven zijn van andere mensen of mensen die leven in zeer slechte omstandigheden, voor die mensen is het op aarde verschrikkelijk en ik hoop en bid dat als ze God nog niet kennen, dat ze Hem mogen leren kennen en dat Christus voor deze mensen snel terugkomt.

Als ik dan vooruit kijk en dat doe volgens Openbaring 7: 17, dan gloort er hoop. Alle mensen die verdriet hebben hier op aarde, die vervolgd worden en opgejaagd omdat ze bij Christus horen staat een mooie toekomst te wachten. Zij moeten lijden om Christus wil en ze krijgen ook de kracht van God om door te gaan. Voor die mensen is het uitzien naar de komst van Christus. Waarom? Christus belooft dat Hij ze zal leiden naar de levende waterbronnen. Daar mogen ze drinken van het levende water en mogen ze samen zijn met Christus. Hij zal hun te drinken geven en hun dorst zo lessen. Hij zal Zich over ze ontfermen en hun tranen drogen. Hij kan troosten zoals niemand dat op aarde kan. Hij droogt niet alleen de tranen, maar geeft ook blijdschap in de plek. Volmaakte blijdschap!

Dat is een houvast voor onze broeders en zusters, maar ook voor ons in het vrije westen. Wij gaan vaak makkelijk mee in alles wat de wereld ons biedt, want stel je voor dat je niet mee doet. Zullen anderen me schijnheilig vinden of niet meer met me willen omgaan omdat ik niet meedoe. Wij mogen ook niet zomaar met alles meedoen, want we staan apart in Christus. Als iets Hem verdriet doet, worden wij geacht dat af te keuren. De strijd die dat levert zal Hij je bij helpen en de tranen die dat misschien oplevert, die zal Hij van je afwissen. Het leven hier op aarde vraagt offers of we nu vervolgd worden of vrij zijn. Het vraagt radicaliteit en een levende relatie met God.


Sta jij apart in deze wereld? Durf je apart te staan? Het is niet makkelijk, maar vertrouw volledig op God. Hij wil gediend worden en Hij wil je leiden. Hier op aarde, maar ook straks in de hemel. Geef je over aan Hem! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten