zaterdag 27 december 2014

Maak je klaar, en wees gereed

Maak je klaar en wees gereed
Openbaring 22:12 En zie, Ik kom spoedig en Mijn loon is bij Mij om aan ieder te vergelden zoals zijn werk zal zijn.
Wanneer is spoedig? Als iets met spoed verstuurd moet worden of doorgegeven moet worden, dan moet het op korte termijn, zo snel mogelijk. Maar spoedig, dat betekent dat het op korte termijn gebeurd. Er wordt niet bij verteld op welk moment precies, maar het duurt niet lang meer.
Jezus zegt tegen ons: zie, Ik kom spoedig! Het duurt niet lang meer, de tijd is gekomen. Natuurlijk heeft Jezus dat 2000 jaar geleden aan Johannes laten weten, maar het zal niet lang meer duren. Hoe lang nog? Dat weten we niet, want tegen de gemeente van Sardis zegt Hij in Zijn brief: Ik kom als een dief in de nacht, u zult niet weten welk moment dat is. We kunnen niet zomaar zeggen op welk moment Jezus terugkomt, dat is niet voor ons mensen weggelegd.
Toch zijn er bepaalde zaken die aangeven dat de tijd dichterbij komt. Jezus geeft zelf de tekenen aan als Hij spreekt over hongersnood en ziektes, natuurrampen en oorlogen. We zien het allemaal om ons heen gebeuren en het lijkt elkaar steeds sneller op te volgen. Daarnaast komen we ook weer terug bij het woordje spoedig, dat kan elk moment zijn. Het zijn allemaal tekenen dat Christus terug zal komen en Hij komt zeker!
We hebben twee kerstdagen en die mogen we allebei gebruiken. We mogen het gebruiken voor twee zaken: de eerste is het gedenken en vieren van de komst van Christus hier op aarde. Hij is naar ons toegekomen om de dood te overwinnen. De tweede is dat we mogen uitzien naar Zijn wederkomst. Het moment dat alles ten einde loopt hier op aarde, dat het afgelopen is. Die dag nadert en het duurt niet lang meer, Hij komt spoedig.
Op die dag krijgen we ons loon, we krijgen ons loon naar onze werken. Wat hebben we voor Christus gedaan en hoe hebben we onze tijd hier op aarde besteed? De kinderen van God krijgen hun loon, dat is niet zoals wij dat kennen. Het gaat op Gods manier en hoe dat precies zal zijn, dat weten we niet. God weet het en deze oproep staat er zodat we ons gereedmaken. We moeten niet in slaap sukkelen, maar verwachten. We moeten klaar zijn. En als ik dan om me heen kijk, dan zie ik de tekenen van het einde. Maar ik zie ook veel slapende mensen, ze doen maar wat en leven bijna zonder God. Begrijp me goed, ik ben niets beter en deze oproep geldt voor ons allemaal, maar we moeten waken! Laten we dat samen doen!
Wat een heerlijk moment als Hij komt. De pijn is weg en ook het verdriet, het zal goed zijn. Niet goed zoals wij het op aarde kennen, maar goed zoals God het kent. Dat kennen wij nu nog niet, maar straks zullen we leren wat goed is. Hij komt spoedig, laten we ons klaarmaken!

1 opmerking: