maandag 29 december 2014

zoek en je zult vinden

Verstoppertje spelen

Mattheus 7:8 Want ieder die bidt, die ontvangt; wie zoekt, die vindt; en voor wie klopt zal opengedaan worden.

Een aantal keren per dag wil mijn dochtertje verstoppertje spelen. De ene keer gaat zij tellen en dan moet ik mij verstoppen. Ik probeer dat natuurlijk te doen op een plek waar ze mij tamelijk snel vindt. Als ze me dan gevonden heeft, laat ze me duidelijk merken dat dit zo is. Ze roept het uit en ik krijg tegelijkertijd een paar klappen op mijn rug. Gevonden, zegt ze dan. Vervolgens is zij aan de beurt om te verstoppen en ik om te tellen en te zoeken. Ik ga keurig in de kast hardop tot 10 staan tellen en terwijl zij zich verstopt. Meestal op dezelfde plek, dat weet ik wel, maar ik ga op andere plekken zoeken. Vervolgens springt ze op en roept en roept dat ze hier zit. Ik doe natuurlijk net of ik haar niet zie en ik zoek maar door. Totdat ik uiteindelijk zeg, ja daar is ze!

Zo kun je op twee manieren verstoppertje spelen en dus op twee manieren zoeken. Als Jezus in onze tekst spreekt over zoeken dan bedoelt Hij de eerste manier. De manier van zoeken die mijn dochtertje ook doet. Maar veel mensen doen eigenlijk de manier van zoeken zoals ik in dit geval mijn dochtertje zoek.
God zegt: “wie zoekt, die vindt”. Veel mensen zoeken zoals gezegd op de manier zoals ik zoek. Ze zijn druk in de weer met van alles en nog wat, maar ze zien God niet. Of ze willen eigenlijk God niet zien. Veel jongeren zeggen vaak, als ik ouder ben dan ga ik God zoeken. Dan zoek je dus eigenlijk op de manier van mij. Je zoekt op allerlei plaatsen waarvan je weet dat God er niet is. Je weet op welke plaatsen Hij wel te vinden is, maar toch doe je net of je Hem niet ziet. Nee, je gaat zelfs niet op die plek zoeken. Je komt er misschien wel eens (langs), maar je houdt je ogen van Hem af. Je kijkt niet naar Hem, want dan weet je dat je Hem vindt. Dat is een manier van zoeken die leidt tot een eeuwig leven zonder God. Je wilt Hem niet vinden, uiteindelijk zal je te laat zijn.

Gelukkig Zijn er veel mensen die zoeken zoals mijn dochtertje zoekt. Ze zoekt alsof haar leven ervan afhangt. Ze rent door de kamer, want ze is op zoek naar haar vader. Ze wil Hem vinden en wel zo snel mogelijk. Veel mensen hebben op die manier God gevonden. Zo zul je God ook vinden, want Hij laat Zich vinden. Je weet misschien niet altijd waar, maar toch is er een plek waar je Hem altijd zult vinden. Dat is op je knieƫn. Hij laat Zich ook vinden in Zijn Woord en in Zijn huis. Hij wil zich dolgraag laten zien aan je, net als dat je als vader je eigenlijk heel graag wilt laten vinden door je kind, zo wil God Zich ook laten vinden. Zoek dan zo als je Hem nog niet gevonden hebt.

Als je Hem vindt, zoals mijn dochtertje mij vindt, kijk dan eens naar de manier waarop ze laat weten dat ze mij heeft gevonden. Ze is helemaal blij en laat dit luidkeels horen. Iedereen mag het weten en ze hangt aan mijn been en slaat me van blijdschap op de rug. Beleef jij ook op deze manier het feit dat God Zich heeft laten vinden? Ben je blij en dankbaar dat Hij Zich aan jou openbaarde? Laat je het aan God zien, door Hem, eerbiedig gesproken, omhelst en op Zijn rug slaat? Maar mag iedereen om je heen het ook weten dat je Hem hebt gevonden? Of weten ze dat niet, schaam je je ervoor? Dan roep ik je op: Laat iedereen het horen, ik ben herboren! Christus heeft de strijd voor mij gestreden en veel pijn geleden. Hij is het mooiste wat mij is overkomen want Hij heeft mijn straf overgenomen. Ik wil Hem dienen met heel mijn leven, dat is voor eeuwig mijn streven.


Heer, Laat mij Uw naam prijzen en bekend maken bij iedereen. Laat ze U gaan zoeken en wilt U Zich toch laten vinden door hen en mij. U bent Hoogverheven en ik hou van U, omdat U van mij houdt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten